Irske Martin McDonagh er med sine første to spillefilm ‘In Bruges’ og ’Seven Psychopaths’ blevet sammenlignet med tidlig Quentin Tarantino for sine cool replikudvekslinger og de kriminelle karakterer på sortkomiske udflugter. McDonaghs teaterbaggrund giver samtidig hans film en gravitas og eksistentiel smerte, som ifølge anmelderne er blevet destilleret ned til perfektion i ’Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’.
Frances McDormand spiller Mildred, der er dybt frustreret over systemets apati efter på det barbariske mord på hendes datter Angela. Hendes reaktion er at leje tre billboards med teksterne »Stadig ingen anholdelse?«, »Hvorfor ikke, politichef Willoughby?« og »Voldtaget mens hun døde«.
Bill Willoughby, spillet af Woody Harrelson, føler sig ydmyget, men er til at starte med for høflig til at handle over for Mildreds verbale som fysiske angreb. Derimod begynder tingene at eskalere med Willoughbys næstkommanderende Dixon (Sam Rockwell) som racistisk tredjepart. Det udvikler sig til et moralløst voldskarneval i den lille amerikanske by.
’Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’ lagde alt og alle ned, inklusive vores egen udsendte, ved sin premiere i Venedig i sidste uge. McDonaghs absurde voldsfest, som foregår i en lille by i den amerikanske midtvest og har Frances McDormand i hovedrollen, kunne ikke undgå at blive holdt op imod ’Fargo’. Det vilde er, at flere anmeldere mener, at filmen og McDormands præstation overgår Coen-brødrenes mesterværk.
Vores udsendte var også helt oppe at ringe og sammenlignede filmen med den dobbelte Oscar-vinder ’Manchester by the Sea’ for dens tragikomiske stemning.
’Manchester by the Sea’ kom sidste januar og bragte lidt humanistisk ømhed og håb ind en ellers mørk tid, og ’Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’ kan meget vel få samme effekt, når den har premiere herhjemme 11. januar.
Læs også: Pilou Asbæk stjæler showet i Venedig: »Nu skal jeg ud og ryge en joint«