27-årige Gina Jaqueline storryger lyserøde cigaretter, klimprer på sin computers lyserøde tastatur og drikker lyserød vin midt i sit hav af lyserødt sengetøj i sin imponerende lyserøde lejlighed i Københavns Nordvest-kvarter.
Barbie-dukker, glimmer og makeupbørster i et ufremkommeligt sammensurium får soveværelset til at ligne en typisk teenagepigehule, og lillepige-frække Gina Jaquelines private candyfloss-univers er da også sponsoreret af lommepenge fra ikke én, men flere rundhåndede daddys. Sugardaddys.
I dokumentaren ’En sugardaters fortælling’ følger DR3 den professionelle sugardater Gina Jaquelines eskapader over fire afsnit. Takket være sider som Sugardating.com vokser sugardating-fænomenet herhjemme, og tidligere i år skabte kendisbloggeren Fie Laursen overskrifter, da hun i en af sine videoer afslørede, at hun har flere sugardaddys der begaver hende med alt fra tøj til iPhones – uden at kræve nogen verdens ting i retur, understregede Laursen (som dog sendte takkevideoer og selfies til sine velbeslåede beundrere, forstås).
Diamanter og millionærgrise
Golddigger, sugardater, escort, geisha … Kært barn har mange navne i den ofte romantiserede afstikker til verdens ældste profession, hvori smukke kvinder underholder stenrige mænd med sofistikeret selskab og sex.
’Erhvervets’ tvetydige magtforhold – der baserer sig på seksuel og økonomisk dominans i alle afskygninger – har altid inciteret begge køn og sparket liv i (sex)fantasierne i en sådan grad, at en række af filmhistoriens største skuespillerinder har gestaltet glamouriserede sugardaters i udødelige klassikere.
Fra Audrey Hepburn i ’Breakfast at Tiffany’s’ til Catherine Deneuve i ’Belle du Jour’, Julia Roberts i ’Pretty Woman’, Nicole Kidman i ’Moulin Rouge!’ og – selvfølgelig – sexsymbolet over dem alle, Marilyn Monroe.
»My heart belongs to daddy … That little old man, he treats it so good«, sang Monroe forførende i filmen ’Let’s Make Love’ fra 1960. Det platinblonde Hollywood-ikon spillede igennem det meste af sin karriere lillepigesirenen i en bombshell-krop til perfektion, og i to af sine mest kendte titler – ’Gentlemen Prefer Blondes’ og ’How to Marry a Millionaire’ – portrætterede Monroe med humor og selvironi sugardaters, der skyer lækre, ’fattige’ mænd for i stedet at råflirte sig til diamanter og dyre middage fra gamle gifte millionærgrise.
Under kvindefrigørelsens rødstrømpebevægelser i 1960’erne og 70’erne blev sugardating selvsagt anset som skammeligt kønsforræderi – alt imens pornoindustrien boomede vel og mærke – men i det 21. århundrede, hvor twerkende fjerdebølgefeminister blandt andet flyver flaget for retten at kalde sig ludere uden samfundsstigmatisering, har den selvstændige glædespige fået oprejsning (…) i populærkulturen.
’The Girlfriend Experience’, ’The Client List’, ’Confessions of a Call Girl’ og Netflix-serien ’You, Me, Her’ er alle eksempler på nyere tv-serier, der dyrker escortfantasien, med penge, passion og en sjælden gang ægte kærlighed til følge.
Bye haters!
DR3’s virkelige Gina Jaqueline sugardater nu ikke for at finde sin happy ever after, og hun sælger ikke sin krop for penge. I hvert fald ikke lige nu, fniser hun i seriens første afsnit. Hun leverer først og fremmest sukkersødt selskab – men selvom der ikke faktureres for ydelser på timebasis, er sex som oftest implicit i daten. »When you’re a slut but you don’t care cause your pussy takes you places. Bye haters!«, griner brunetten sammen med en veninde.
Gina Jaqueline skammer sig ikke over sin appetit på sex og luksus, men erkender også, at hun potentielt kan komme til at betale en høj pris for sine valg, hvis hun i sidste ende »knækker på det her«. Hun har selv valgt det liv, hun lever, men en hudløs scene hvor pigen – siddende på sin lyserøde seng med et bjerg af bamser og en Playboy-plakat i baggrunden – fortæller om sexoplevelsen, der vendte op og ned på hendes liv som 15-årig, løfter sløret for en af den slags psykologisk arrende skæbnefortællinger, prostitutionsmiljøerne immervæk har mange af, både i virkelighedens og fiktionens verden.
En sugardater med daddy issues. Intet nyt under solen. Men ikke desto mindre trist.
’En sugardaters fortælling’ er bedst, når den rammer en balance imellem sin hovedpersons kække tirader om sit eksklusive datingliv og øjeblikkene af sårbar ærlighed, der får Britney Spears’ ’I’m Not a Girl, Not Yet a Woman’ til at spille op i underbevidstheden.
Gyldne sprogblomster med en smøg i mundvigen
Selvom nogle seere givetvis vil finde seriens indledningsvise objektivitet lige så provokerende og potentielt skadelig som Fie Laursens ublu sugardaddy-guide, er det velkomment, at den ikke pakker Gina Jaquelines debatskabende udskejelser ind i en træt samfundspolitisk dagsorden, men lader mennesket i centrum tale for og imod sine bevæggrunde.
Og det gør hun så. Men som hun står der alene i rampelyset og som så mange realitydivaer før hende fyrer gyldne sprogblomster af med den lyserøde cigaret i mundvigen, savner sugardater-skildringen akut flere stemmer til at perspektivere tendensen. Som vi ellers har set det i de aldersgruppebeslægtede DR3-serier med labre unge piger fra socialt udsatte og/eller eksklusive miljøer som ’De smukke piger’ (om modeller), ’I forreste række’ (om balletdanserinder) og det socialrealistiske kæmpehit ’Prinsesser fra Blokken’.
Det er svært at kravle så højt op på sin moralske hest, at man ikke føler sig syndigt underholdt, når Gina Jaqueline vifter med en graviditetstest – »købt i Dubai« – i den ene manicurerede hånd og et glas rose i den anden, måske-måske ikke knocked-up af en sugardaddy.
Første afsnit ender med en reel cliffhanger, der truer med at kompromittere seriens objektivitet i krydsfeltet mellem nøgtern dokumentar og tilrettelagt soap, men det havde virket mindre iscenesat, hvis ikke Gina Jaqueline spillede den altoverskyggende hovedrolle uden mod eller medspil fra andre i samme situation. Én case tenderer sensationslysten snagen. Flere havde lugtet mere af seriøs granskning af feltet.
Men sugardateren er en interessant figur og hendes historie fra det virkelige liv relevant. Som Fie Laursens video og Sugardating.coms popularitet viser, optager fænomenet et stigende antal unge danske kvinder, der med mere eller mindre held dypper tæerne i ’branchen’. Flere vil utvivlsomt følge trop.
Og derfor er det også lidt ærgerligt, hvis DR3-serien ender med at tegne smukke, sjove, skrappe, sårbare Gina Jaqueline som en enlig svale af et lyserødt freakshow.
Dokumentaren ’En sugardaters fortælling’ kan ses onsdage på DR3 kl. 21.30 eller på DR.dk. Første afsnit af fire får premiere 4. oktober.
Læs også: Den kreative klasse går skævt af ‘Prinsesser fra Blokken’