I 1985 benyttede tegneserietegneren og kønsaktivisten Alison Bechdel et lille afsnit i sin ’Dykes to Watch Out For’ til at komme med en stikpille til den mandsdominerede filmindustri – hun lod to newyorkerkvinder opridse tre krav, en film skulle opfylde, før de gad se dem.
1. Der skal være mindst to (navngivne) kvinder. 2. De skal tale med hinanden. 3. De skal tale om andet end mænd.
Bechdels test har siden forplantet sig hos publikum, kritikere og filmskabere og drages flittigt ind i diskussioner om kønsfordelingen i filmbranchen. I Sverige har biograferne ligefrem anvendt testen og skiltet med, om film lever op til eller dumper kvindetesten.
Den statistiske analyseside FiveThirtyEight har nu spurgt 12 kvinder fra film- og tv-branchen, der blandt andet inkluderede en række afroamerikanere, latinamerikanere og homoseksuelle, om at komme op med deres egne tilføjelser til listen. Blandt de 12 kvinder finder man ’Master of None’-skuespiller og manuskriptforfatter Lena Waithe, der står bag den kommende HBO-serie ’The Chi’, og instruktøren Kimberly Peirce (’Boys Don’t Cry’, ’Carrie’-remaket).
For at bestå Lena Waithes test skal en film eller serie for eksempel vise en sort kvinde, som er i en magtposition og i et sundt forhold med sin partner. Ud fra disse hypotetiske retningslinjer ville kun fem film fra 2016 klare cuttet, deriblandt ’Hidden Figures’ og ’Independence Day: Resurgence’.
Peirce-testen har tre primære krav, der består i, at 1) Der er en kvindelig karakter, som er helt eller skurk i sin egen historie, 2) Den kvindelige hovedperson har dybde og fremstår autentisk med behov og ønsker, hun forsøger at få opfyldt gennem handling, 3) Publikum kan føle empati eller forstå den kvindelige hovedpersons mål og handlinger. Ifølge den test er der trods alt 40 ud af de 50 mest populære film i 2016, som kan godkendes.
Ud af de 12 kvinder var der tre test, som med deres krav ville diskvalificere samtlige af de 50 mest populære film i 2016. Skuespilleren Rory Uphold krævede, at halvdelen af filmholdet bestod af kvinder. Fotografen Jen White ville, at halvdelen af afdelingscheferne var kvinder, halvdelen af hver afdeling kvinder og at halvdelen af filmholdet kvinder. Produceren Ligiah Villalobos ønskede, at hovedpersonen skulle være kvinde og have latinamerikanske rødder, være på arbejdsmarkedet eller have en collegeuddannelse, tale engelsk uden accent og ikke seksualiseres.
Læs også: Der var chokerende få kvindelige hovedroller i dansk film 2017
Læs også: De bedste film i 2017 – top 10-1