’Filmworker’: En guldklump for Stanley Kubrick-fans
CPH:DOX: »Leon er et møl, der bliver tiltrukket af den flamme, der får møllets vinger til at brænde af. Stanley Kubrick var dette utroligt strålende lys, der tiltrak Leon«.
Leon Vitali bliver kaldt mange ting. Et møl, en Igor-undersåt, en slave. Selv kalder han sig filmworker.
Vitali var en britisk skuespiller, en rising star, der efter en rolle i Stanley Kubricks ’Barry Lyndon’ blev kontaktet af de mest prominente teatre i verden. Vitali havde dog fået en åbenbaring, da han stod på settet af Kubricks kolossale historiske epos: Han ville ikke længere stå foran kameraet – han ville være bag det. Så han takkede nej til store skuespilroller og brugte i stedet søvnløse nætter i mørklagte klipperum for at forstå processen i at lave en film. Med nye erfaringer i bagagen kontaktede han Kubrick, der tog ham under sine vinger og gav ham en opgave: Tag til USA og find en lille dreng, der kan spille Danny i ’Ondskabens hotel’.
I dag nærmer Vitali sig de 70 år og ligner en blanding mellem en sørøver og en britisk rocknroll-musiker. Hans ansigt er nedslidt, hans hår er langt og gemmer sig under en bandana. I 1973 tog han imod opgaven, gik ind under Kubricks skygge – og trådte aldrig ud igen. Vitali endte med at være højrehånd for filmhistoriens mest krævende og perfektionistiske geni i over to årtier.
»Hvis du sagde til Kubrick, ’Jeg vil give min højre arm for at arbejde med dig’, ville Kubrick svare, ’Kun din højre arm? Hvad med den venstre? Hvad med dit ben’?«. Enten giver du alt, eller også gør du ikke. Der er ingen gråzone. Så Vitali gav alt af sig selv til Kubrick.
Vitali nåede at være Kubricks personlige og tætteste assistent på ’Ondskabens hotel’, ’Full Metal Jacket’ og ’Eyes Wide Shut’. Og når man har set ’Filmworker’, forstår man, at ingen af disse film ville have været det samme uden Leon Vitali. Han var produktionsassistent, coach for skuespillere, tonemester, caster og meget mere. Han var med til at finde det labyrintiske hotel, hvor Jack Nicholson mister sin forstand. Han opdagede Danny Lloyd, der kom til at spille Danny. Han var idemager bag de ikonisk skræmmende tvillinger, der står hånd i hånd. Og alt dette var kun i ’Ondskabens hotel’.
Kubrick var en privat mand, der længe har været indhyllet i mystik, myter og konspirationsteorier. Vitali er det menneske, der kendte Kubricks (kunstneriske) liv bedst. Derfor er ’Filmworker’ nok også det tætteste, vi nogensinde kommer på det indelukkede filmgeni. Dokumentaren er fortalt med en gulmine af arkivklip, interviews og ikke mindst Vitalis anekdoter.
Der skal en gal assistent til at kunne underordne sig til en besat mester. ’Filmworker’ er ikke kun guld for Kubrick-fans. Det er en hyldest til Vitali og alle de hårdtarbejdende mennesker, der aldrig rammes af rampelyset.
Læs også: De 15 mest essentielle internationale film på CPH:DOX 2018