‘Rampage Out of Control’: The Rock kolliderer med kæmpedyr i ærgerligt trofast spilfilmatisering
Man kan ikke anklage Brad Peytons nye film for, at den afviger for meget fra det originale ’Rampage’-arkadespil fra 1980’erne, hvor man som kæmpestor abe, øgle eller ulv skulle gennemsmadre klodens største metropoler for at få den højeste pointscore. Ligesom spillet er filmen nemlig spækket til randen med katastrofe og ødelæggelse. Hvad mere kunne man ønske sig?
Hvis man betaler 165 kroner for at se løjerne i IMAX 3D, skal man have noget for pengene. Derfor er filmens åbningsscene gjort så 3D-venlig, at det bringer mindelser om de film, man kan opleve i forlystelsesparkernes 5D-biografer. Vi befinder os i en halvt destrueret rumstation, hvor vragdele konstant møver sig ind foran kameraet, så billedets dybde rigtigt kan mærkes gennem plasticbrillerne.
På rumstationen har den pengegriske virksomhed Engynes genetiske eksperimenter resulteret i et serum, der får dyr til at vokse sig til gigantiske, aggressive monstre. Efter stationens kollaps styrter tre serumbeholdere mod jorden, hvor de inficerer tre dyr. Et af dem er primatologen Davis Okoyes bedste ven, albinoaben George, hvis højde i løbet af filmen næsten når King Kong-proportioner.
Okoye spilles af muskelbundtet Dwayne ’The Rock’ Johnson, der sætter af sted for at berolige den vrede abe, før den, sammen med en krokodille og en flyvende ulv, jævner hele Chicago med jorden. Han får følgeskab af den tidligere Engyne-forsker dr. Kate Caldwell (Naomie Harris) og den kække agent Harvey Russell (Jeffrey Dean Morgan), der arbejder for et hemmeligt statsbureau.
I stil med Peyton og Johnsons sidste samarbejde, ’San Andreas’, er plottet blot en undskyldning for at se The Rock udføre spektakulære redningsaktioner i ligeledes spektakulære CGI-omgivelser, og filmens visuelle effekter fungerer da også ganske fint.
Når actionscenerne bevæger sig op i de høje luftlag, er det faktisk decideret nervepirrende – som da hovedpersonerne befinder sig på toppen af en sammenstyrtende skyskraber, sammen med de tre kolosser, og beslutter sig for, at tage nedfarten i en helikopter, der mangler hele sit bagparti.
Når det begynder at handle om hovedpersonernes følelser, efterlades man dog selv følelseskold. I et rabalderbrag som dette forventer man rigtignok ikke filmhistoriens dybeste karaktertegning, men det er alligevel påfaldende, hvor uopfindsomt actionfigurernes sensibilitet bliver opridset.
I filmens midte udveksler Okoye og Caldwell eksempelvis smertefulde minder, der tydeligvis har formet dem som mennesker. Men historien om en kræftsyg bror bliver ikke tårefremkaldende, hvis den formidles gennem klodset dialog og manipulerende strygere.
Havde The Rock så bare været en sjov og charmerende actionhelt. Han forsøger hvert tiende minut at pifte sager e op med en selvsikker oneliner-levering, men desværre er replikkerne mere pinlige end latterfremkaldende. Punchlines som »I need a drink« og »Well, that sucks« vinder næppe nogen manuskriptpriser.
Med taglinen ’Stor møder større’ holder ’Rampage Out of Control’ lige præcis, hvad den lover. Det er bare ikke godt nok.