Oscar-akademiet annoncerer store ændringer – ny kategori for populærfilm møder massiv kritik

Chadwick Boseman i 'Black Panther'.

Oscar-akademiet undergår disse dage en hel del ændringer. Op til næste års prisoverrækkelse (der bliver nummer 91 af slagsen) har Oscar-akademiet blandt andet indlemmet nye medlemmer og øget mangfoldigheden blandt disse markant, og nu er akademiet klar med en række helt essentielle ændringer. Ændringerne omhandler både sendetid, sendedato og ikke mindst en helt ny kategori.

For at imødekomme stadigt faldende seertal (bortset fra de få år, hvor populære storfilm har kæmpet om de mest prestigefyldte priser) har akademiet besluttet, at showet skal bestå af tre timers sendetid mod de over fire timer, der har været standarden hidtil. Nogle af priserne i kategorier med mindre seertække vil blive uddelt under reklamepauserne, mens vinderøjeblikkene derfra vil blive vist i komprimeret udgave senere i udsendelsen.

Selve prisoverrækkelsen vil ydermere blive rykket til en tidligere dato fra 2020, hvor showet kommer til at finde sted søndag den 9. februar.

Sidst, men slet ikke mindst, annoncerer akademiet, at de ønsker at oprette en helt ny kategori, der hylder årets »outstanding achievement in popular film«. De specifikke kriterier for, hvilke film der helt præcist kommer til at kunne blive nomineret i denne kategori, er endnu ikke offentliggjort, men ordlyden vidner om, at populærkulturen får sit endelige indtog i prisoverrækkelsen fremover.

Mens de endelige kriterier lader vente på sig, har akademiet bekræftet, at film, der kan blive nomineret i den nye populærkategori, også kan blive nomineret i øvrige kategorier såsom Bedste Film.

Annonceringen af den nye kategori mødte straks efter offentliggørelsen massiv kritik i medierne. Først og fremmest går kritikken på det populistiske i at hylde blockbusters, akademiet ikke ser som kunstneriske eller indie nok til at ville kunne vinde som bedste film, i en slags pseudokategori for sig. At trækket sker netop nu, hvor ’Black Panther’ kommer til at være med i kampen om nomineringerne, hjælper selvsagt ikke akademiet i debatten. Flere anklager akademiets træk for at være et desperat forsøg på at vinde seere.