At Alfonso Cuarón er en af tidens helt store visionære instruktører, kan der ikke være to meninger om, og hidtil i karrieren er hans film blot vokset i skala titel efter titel med ‘Children of Men’ og ‘Gravity’ som de to seneste med syv års mellemrum.
Fem år skulle der gå, før hans opfølger til den teknisk revolutionerende rumfilm med Sandra Bullock og George Clooney får premiere, og denne gang har Cuarón interessant nok skaleret ned, uden at det betyder, at han har slækket på ambitionerne. ‘Roma’ er i sort-hvid, uden kendte skuespillere og hans første spansksprogede film siden ‘…Og din mor’ fra 2001. Og så er det hans efter sigende mest personlige til dato, da den trækker på selvbiografisk materiale og er inspireret af de kvinder, han voksede op omkring. Selv har han kaldt den sin »mest essentielle film«.
‘Roma’ handler om den unge Cleo, som arbejder for en middelklassefamilie i området Roma i Mexico City i de tumultariske 70’ere. Cleo elsker familiens fire børn, som var det hendes egne, men da en tragedie sker, bliver det svært for hende at passe sit job. Samtidig kæmper moren i familien, Sofia, med at få det til at fungere med en fraværende mand. Historien handler efter sigende både om klasse- og raceforhold.
‘Roma’ er købt af Netflix, hvor den får premiere i løbet af efteråret. Ud fra den utroligt smukke trailer at dømme ville man dog ønske, at man kunne få den at se på det store lærred. Alfonso Cuarón har blandt andet lagt mange kræfter i lydsiden, som de biografer, der får lov at vise den, får særlige instruktioner i at honorere. Den får verdenspremiere (i biografen!) på Venedig-festivalen sidst i august.
Læs også: I overlevelsesfilmene er vi nu helt alene – og der er der en god forklaring på