’A Simple Favor’: Lyst og legende svar på ’Gone Girl’ falder mellem to stole
Vi har alle en mørk hemmelighed. Spørgsmålet er, om vi lader den styre måden, vi handler på.
Det er omdrejningspunktet for ’A Simple Favor’. Stephanie (Anna Kendrick) og Emily (Blake Lively) bliver bedste venner, da deres sønner vil have en legeaftale op at stå i skolen. Mødrene kunne dog ikke være mere forskellige. Enken Stephanie er den hjemmegående husmor, som bruger sin tid på Vlogs, at hjælpe til på skolen og undskylde sig gennem livet. Emily er profileret pr-chef for en modemogul og tager ikke sin position som rollemodel for sin søn alt for alvorligt. Hun bander, drikker Martini klokken 14 om eftermiddagen og har et maleri af sin vagina i opholdsstuen.
En dag forsvinder Emily, og herfra begynder dramaet for alvor at rulle. Hvorfor forsvandt hun? Hvad er der sket? Hvem er Emily overhovedet?
Mysteriet om en kvindes forsvinding kender vi de senere år fra ’Gone Girl’ og ’Kvinden i toget’. Men filmatiseringen af Darcey Bells ’A Simple Favor’ er anderledes, ikke mindst på grund af Paul Feig, der er en af Hollywoods eftertragtede komedie-instruktører med film som ’Bridemaids’ og ’Spy’. Men denne gang opererer han med sit hidtil mest seriøse materiale.
Allerede i introsekvensen – med grafik og franske toner – får vi dog en fornemmelse af en lettere tilgang til mysteriet. Paul Feig forsøger heller ikke at være den nye David Fincher. Han spiller mere på sine komiske talenter, men her falder filmen desværre igennem. Som når Stephanie tropper op på det fashionable modekontor, hvor Emily arbejder. Her vil hun udvise autoritet, men da hun sætter sig på en bænk, er der for langt fra bænk til væggen, som hun vil bruge som ryglæn, og hun vælter. En klassisk slapstick-humor som virker ude af trit med resten af filmen.
Krimielementerne fungerer delvist. I enkelte scener driver vinduerne bogstaveligt talt af suspense, når det efterhånden står klart, at altikke er, som det ser ud til at være med hverken Emily eller hendes forsvinding. Men når konflikterne spidser til, synes opbygningen alligevel at halte. Man hænger ikke rigtigt på.
Filmens klare force er samspillet mellem Blake Lively og Anna Kendrick. De har en fremragende dynamik. Man kan mærke dem, når de udfordrer hinanden til at dele grænseoverskridende oplevelser, der har sat spor i dem. Man forstår deres motiver på grund af hændelserne i fortiden, og det giver dem en god dybde, som begge skuespillere evner at udtrykke.
Desværre lander ’A Simple Favor’ mellem to stole. Første del er rendyrket komedie, mens de to sidste er drama og krimi. Det ender med at blive et konfust mix af genrer, og Paul Feig formår ikke at forene elementerne til en højere enhed som eksempelvis Martin McDonaghs ’Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’ og ’In Bruges’.
Især slutningen er nærmest bizar med sin kalorielette lagkage af fortænkte plottwists. Og de selvbevidste, genrelegende bemærkninger under klimakset gør det næsten kun værre. I sidste ende er ’A Simple Favor’ aldrig rigtigt sjov eller rigtigt farlig.
Kort sagt:
Dialogen og dynamikken mellem Blake Lively og Anna Kendrick gør ’A Simple Favor’ seværdig, men komedien og dramaet går aldrig op i en højere enhed.
Læs også: Er Rose Byrne Hollywoods mest undervurderede komiske geni?
Læs også: Smiiil, Brie Larson: Du vil vel ikke være en frygtelig superkvinde, vil du?