’Alle ved det’: Cruz og Bardem er glimrende i Oscar-vinders urolige familiedrama
Familien gemmer altid på smertefulde hemmeligheder og indestængte følelser, der pludselig kan dukke op til overfladen. Sådan er det i hvert fald i iranske Asghar Farhadis film, hvor i udgangspunktet harmløse begivenheder hurtigt kan udvikle sig til knugende dramatik.
Den dobbelt Oscar-vindende instruktør bag film som ’Nader & Simin’ og ’Fortiden’ er fantastisk til at udfolde sine karakterer, så det langsomt bliver klart, at der er skjulte og knap så sort-hvide motiver bag deres handlinger. Alt er aldrig, som det først ser ud.
I hans seneste, ’Sælgeren’, bliver hovedpersonens kone eksempelvis overfaldet i badet i deres nye lejlighed. Ægtemanden trodser sin traumatiserede hustrus modvilje og bruger al sin energi på at finde frem til den skyldige. Men som den betændte affære udvikler sig, holder man i sidste ende ikke entydigt med hævneren, der overskrider lige så mange grænser som overfaldsmanden.
Thrillerrammen i Farhadis nye film er mere ligetil, end vi er vante til fra hans hånd, og mysteriet er knapt så moralsk flersidet. Forbrydelsen er mest en undskyldning for at genoplive gamle intriger og igangsætte ophedet melodramatik blandt familien i fokus. Det gør den til gengæld effektivt, mens manuskriptet finder en god balance mellem de mange karakterer, som man naturligt lærer at kende.
Penélope Cruz ses som Laura, der bor i Argentina, men som vender tilbage til sin spanske fødeby for at deltage i søsterens bryllup. Med sig har hun sine to børn, mens ægtemanden Alejandro (Ricardo Darín) bliver derhjemme for at arbejde. Hele den store familie er samlet til ceremonien, og også Lauras gamle flamme Paco, spillet af Javier Bardem, giver den gas på dansegulvet.
Da mørket er faldet på, stopper festlighederne imidlertid brat. For Lauras teenagedatter Irene, der var blevet lagt i seng, er pludselig forsvundet. Dagen efter modtager den desperate mor en truende sms fra kidnappere, som kræver en løsesum på 300.000 euro – penge som familien ikke har.
Den ubehagelige situation, som for Irenes sikkerheds skyld ikke kan meldes til politiet, skaber snart en ulmende mistillid blandt de urolige familiemedlemmer. »En af gæsterne må være indblandet«, siger den ene. »Måske puttede de noget i hendes glas«, siger den anden. Samtidig får en hemmelighed, som måske ikke er så hemmelig endda (heraf titlen), mulighed for at titte frem.
Den ængstelige stemning forsvinder ikke så nemt og planter sig langsomt i publikum. Den blandes dog også med et visuelt indtryk, der til tider minder om et romantisk sommerferiepostkort. Det skyldes måske, at det kun er anden gang, Farhadi bevæger sit kamera uden for Irans grænser (den velorkestrerede ’Fortiden’ foregik i Frankrig). Den solrige landsby uden for Madrid er umanerligt pittoresk, farverne er varme og klare, og størstedelen af beboerne er næsten mistænkeligt smukke at se på.
Over hele linjen er skuespillet til gengæld glimrende – både fra Cruz, Bardem og Ricardo Darín som Lauras ægtemand, hvis skarpe, blå øjne straks gør indtryk. Og selvom kidnapningsmysteriet igangsætter spændingen, er det hovedpersonernes interne relationer og konflikter, der holder én engageret i mere end to timer.
I bedste Farhadi-stil bliver det undervejs klart, at intet kan blive, som det før var.
Kort sagt:
’Alle ved det’ er ikke Asghar Farhadis bedste film, men skuespillet fra blandt andre Penelópe Cruz og Javier Bardem er glimrende, og familiedramaet er som altid godt skruet sammen.