’Yellowstone’: Taylor Sheridans westernserie er spækket med intriger
Man skal kun få minutter ind i ’Yellowstone’, før tanken slår én: Seriens instruktør og hovedforfatter Taylor Sheridan ejer den moderne western.
Som manuskriptforfatter udfoldede han de braste amerikanske drømme i sin Frontier-trilogi, der ifølge ham selv udforsker de fysiske, emotionelle og psykologiske grænser mellem mennesker i USA. Først var det i grænselandet mellem USA og Mexico i ’Sicario’ og senere mellem brødre i ’Hell or High Water’. Til slut rundede han trilogien af i instruktørstolen med den meget personlige ’Wind River’ om splittelsen mellem fortiden og nutiden, amerikanere og indfødte.
Sheridans instruktørdebut var lovende, og i hans nye, ni afsnit lange dramaserie ’Yellowstone’ har han fået fri leg med heste, køer og landejendom med Montana som baggrundstapet. Det er historien om en magtsyg rancher, hans fire børn og alle dem, der vil tage hans land fra ham (’Dallas’, anyone?).
Det lugter af sæbeopera, og det er da også familieintrigerne, der står forrest. Patriarken John Dutton (Kevin Costner) ejer, hvad man formoder er det halve Montana og har i sine børn skabt en veludrustet hær til at skærme ham fra alle, der vil tage det fra ham. Arvtageren Lee Dutton, advokaten/politikeren Jamie (Wes Bentley) og bankdamen Beth (Kelly Reilly), mens sønnen og det sorte får Kayce (Luke Grimes) rider rundt et sted derude og aldrig rigtigt ville lade sig tryne. De tre første jagter farmands anerkendelse, mens den sidste har opgivet kampen for længst.
Kayce vender tilbage til egnen for at tæmme heste og viser nu loyalitet over for sin kones familie – en gruppe indfødte og deres reservat ved navn Broken Rock. Han forsøger at navigere mellem sin gudsgivne og selvvalgte familie, men det er svært at lægge fortiden bag sig, når brystet er brændemærket med Yellowstones emblem.
John Dutton har rigeligt med fjender at tage sig af. En entreprenør pønser på at bygge en dæmning til et nyt boligområde, som vil erodere Duttons grund. Og da nogle af Duttons kvæg får forvildet sig ind på Broken Rock, lægger han sig ud med lederen Thomas Rainwater (Gil Birmingham) for at få kvæget tilbage.
»Han er rimelig, indtil han bliver provokeret. Så spiller rimelighed ingen rolle overhovedet« fortæller Kayce advarende Thomas om sin far.
’Yellowstone’ er på den måde en ret genkendelig fortælling, der forsøger at positionere sig som en moderne familiesaga i et genremiks mellem højstemt drama og soapens flyvende lussinger.
Heldigvis bliver det melodramatiske i samspil med Sheridans talent for dialog og stil til noget nyt og ret unikt. Patriarkens tyranni føles gennem Sheridans blik inciterende. Det er stemningsfuldt at blive ført rundt i det forhistoriske fag. Og så er Kevin Costner bedre end nogensinde. Han skinner igennem som ranchlederen, der med et knips bestiller mord, mens han leger med barnebarnet. Han rummer både kulden, varmen, det irettesættende og empatiske.
Serien dvæler ikke just ved figurerne eller deres indbyrdes relationer. Der er så mange mord, intriger og twists i hvert afsnit, at det aldrig bliver kedeligt, men man skal også holde tungen lige i munden. Man ville gerne have haft mere tid med karaktererne – ikke mindst Kevin Costner.
Kort sagt:
Taylor Sheridan genopliver ’Dallas’ med ’Yellowstone’, hvis stemningsfulde westernfortælling vægter plotintriger over karaktererne.
Anmeldelsen er baseret på fire afsnit.
Læs også: De bedste serier på HBO Nordic
- marts på Paramount Network