For nu at citere mig selv fra en artikel omkring den nylige premiere på Jacques Audiards originale, biografaktuelle western ’The Sisters Brothers’: »Jeg elsker, når westerngenren genopfinder sig selv«.
Men hvor skal man starte, hvis den seneste western, man så, var Clint Eastwoods ’Unforgiven’ fra 1992 eller måske endda Sergio Leones ’Once Upon a Time in the West’ fra 1968, eller hvis man måske bare aldrig rigtigt har dyrket westerngenren, men er frisk på at opdage den gennem nogle af de sprødeste udgaver fra nyere tid?
Jeg har gravet dybt i streamingdalen og fundet seks guldklumper, der på hver deres måde puster nyt liv i en ellers død genresild. Det er ikke alle de udvalgte, der er for alle, men jeg tror, at alle vil finde nogle iblandt dem, som vil gøre stort indtryk.
’The Assassination of Jesse James By the Coward Robert Ford’ (2007)
Andrew Dominiks western var første gang, jeg for alvor fik øjnene for Casey Affleck (filmen fik premiere et par måneder inden et andet Casey-hovedværk, ’Gone Baby Gone’), som ærlig talt udspiller Brad Pitt i fortællingen baseret på en af genrens store grundmyter.
Lillebror Affleck spiller hurtigtrækkeren Robert Ford, der får indyndet sig hos den berygtede bande ledet af sit helt store idol, Jesse James (Pitt). Og han inkarnerer den jaloux outsider- og undermålerposition fuldstændigt fabelagtigt i denne gudesmukke westernvision. Filmen er to timer og 40 minutter lang, og vil man gerne have skududvekslinger med et par minutters interval, når man ser westerns, er det her måske ikke lige sagen. Men sætter man pris på sublim dialog og tålmodigt opbyggende, men stadig smukt suspensedrevet atmosfære, står ’The Assassination of Jesse James By the Coward Robert Ford’ tilbage som noget nær et mesterværk.
Kan ses på Viaplay og Blockbuster.
‘The Proposition’ (2005)
Mere smæk for skillingen er der i John Hillcoats australske ’The Proposition’, som ganske vist får sublime billeder ud af den golde outback, men som også folder en mere lige-på-og-hårdt thrillerhistorie ud. Efter et blodigt opgør anholder politiet den berygtede bandeleder Charlie Burns (Guy Pearce), som får stillet et ultimatum: Han og hans lillebror Mikey kan gå fri, hvis Charlie slår sin storebror, den fuldstændigt psykopatiske Arthur, ihjel.
Det er begyndelsen på en hårdkogt og voldelig historie, der tager overraskende drejninger undervejs og desuden lever højt på scoret fra Nick Cave og Warren Ellis. Cave har også skrevet manuskriptet, der emmer af hans rå coolness og energi.
I undergenren outback-westerns fås det ikke bedre.
Kan ses på amerikansk iTunes.
‘The Ballad of Buster Scruggs’ (2018)
Elsker man western-mytologi er Coen-brødrenes antologifilm et must. Den hylder og reviderer myterne om alt fra guldgraveren til den syngende cowboy med brødrenes vante sorte humor og pludselige vold i seks forskellige, små historier, der generelt holder et højt niveau med alle fra James Franco til Liam Neeson og Tom Waits på rollelisten.
Coen-brødrene har flirtet med westernkonventionerne i ’No Country for Old Man’ og naturligvis også tacklet den lige på i remaket ’True Grit’, men ’The Ballad of Buster Scruggs’ er mere seværdig end sidstnævnte, og dens småfilmsstruktur gør, at man sagtens kan knække den ud over et par dage.
Kan ses på Netflix.
‘The Rider’ (2018)
Dette er i så høj grad en moderne western, at den slet ikke har noget at gøre med skuddueller, hævntogter eller skjulte skatte: Chloé Zhaos film er til gengæld en neorealistisk, dybt empatisk skildring af rodeo-stjernen Brady, der får sin karriere – og dermed hele sin identitet – smadret efter en voldsom ulykke på hesten. Og på den måde handler den faktisk alligevel om western-myten, selvom den foregår i et fattigt nutidigt South Dakota, for det er på mange måder den arketypiske cowboy-maskulinitet, som Brady skal lære at vriste sig fri fra.
I rollerne optræder autentiske mennesker fra miljøet, som Zhao skildrer, og særligt Brady Jandreau, hvis historie filmen er skitseret over, er fuldstændigt utrolig. En af sidste års bedste film.
Kan ses på Viaplay, Filmstriben og Blockbuster.
‘Meek’s Cutoff’ (2010)
Og nu vi er ved western-historier, der ikke går efter at tilfredsstille eventuelle behov for revolvergymnastik, blod og hurtig action. I ’Meek’s Cutoff’ skildrer den respekterede amerikanske filmskaber Kelly Reichardt de skæbner, som aldrig har fået nogen synderlig plads i genren: Kvinderne.
Filmen følger en gruppe nybyggeres færd gennem Oregons ørken. Turen burde kun have varet et par uger, men gruppen begynder at mistænke deres guide Stephen Meek for at være på vildspor, og kvinderne ser magtesløse til, mens de beslutningsdygtige mænd fucker rundt. Da tingene spidser til med kidnapningen af en indianer, bryder konflikten mellem Stephen og den stærke Emily Tetherow ud i lys lue. Hun spilles af Michelle Williams i en af karrierens store roller.
Reichardt tager hul på et hidtil uåbnet kapitel i westernhistorien på film, og hun gør det med en naturalisme, som gør ’Meek’s Cutoff’ til en sjældent virkelighedstro fortælling fra det vilde vesten.
Kan ses på Blockbuster og SF Anytime.
‘Hell or High Water’ (2016)
Ligesom med ’The Rider’ befinder vi også her i nutiden, men derudover er der mange klassiske westerntræk ved David Mckenzies film, som sammen med ’Sicario’ og ’Wind River’ udgør manuskriptforfatter Taylor Sheridans såkaldte frontier-trilogi.
To brødre (Chris Pine og Ben Foster) begiver sig ud i en række risikable bankrøverier for at redde deres families gård i Texas, mens de har sheriffen Marcus Hamilton (Jeff Bridges) og hans makker Alberto (Gil Birmingham) på nakken. ’Hell or High Water’ er en effektiv heist- og katten-efter-musen-film, men også et ærligt og vemodigt blik på USA post-finanskrisen. Som vores anmelder så rigtigt skrev ved biografpremieren i 2016:
»’Hell or High Water’ har én støvlehæl i genrekonventionerne og den anden i samfundskritisk nutidsdrama. Klichéerne forvaltes overlegent og gør den klassiske historie om politi og røvere, cowboydere og indianere, rige og fattige til et mesterligt drama, hvor de gode og onde ikke har hvide og sorte hatte på, og linjen mellem rigtigt og forkert flimrer i varmedisen som midterlinjen på en landevej i Texas«.
Kan ses på Viaplay, Filmstriben og Blockbuster.
Læs også: De 50 bedste serier de seneste 20 år
Læs også: Jeg elsker, når westerngenren genopfinder sig selv