’The Hater’: Iskold psykopat manipulerer med dit feed i aktuel Netflix-film
Tomasz er en mand med ambitioner. Og han lader ingen stå i vejen for sit mål.
Han er vokset op under smalle kår, langt ude på det polske bøhland. Alligevel er det lykkedes ham at komme ind på jurastudiet i Warszawa. Da han imidlertid bliver taget i plagiat på sit første semester eksamen, må han gøre brug af alle kneb. Og Tomasz taler godt for sig. Nærmest modbydeligt godt. Det redder ham dog ikke fra at blive smidt ud af studiet.
Hans talegaver kommer ham imidlertid anderledes til gode allerede samme aften, da han slukøret spiser middag med den velhavende familie Krasucki. Familien agerer velgører for ham, og betaler for hans studier. Alt er smil og gode miner over middagsbordet, men så snart Tomasz går ud ad døren, begynder familien at gøre grin med ham bag hans ryg. Et par minutter senere vender han tilbage for at hente den telefon, han tilfældigvis har glemt bag en sofapude og tilfældigvis har sat til at optage memo.
’The Hater’ er instrueret af den polske instruktør Jan Komasa. I 2019 blev hans religiøse fængselsdrama ’Corpus Cristi’ Oscar-nomineret for bedste udenlandske film. Ligesom i Jan Komasas spillefilmsdebut ’Suicide Room’ (2011), tager ’The Hater’ afsæt i farerne og mulighederne i sociale netværks virtuelle virkelighed.
Eller rettere sagt: I internettets uendelige muligheder for manipulation og løgne. Et ikke helt irrelevant emne i dagens samfund.
Tomasz viser sig hurtigt at være en ekspert udi kunsten at forføre og manipulere folk online. Han får arbejde for et skruppelløst PR-bureau, ledet af den benhårde Beata (Agata Kulesza). Her imponerer han med sine evner til at fordreje information så den passer ind i hans klienters sag. For frygt og forargelse sælger.
Så godt går det, at han bliver sat for opgave at få den fremadstormende, liberale politiker Pawel Rudnicki (Maciej Stuhr) ned med nakken. En politiker, som familien Krasucki tilfældigvis også er store støtter af.
Tomaszs mål er ganske enkelt: Han vil vinde familiens yngste datter Gabis (Vanessa Aleksander) kærlighed. Og han er villig til at gå til skræmmende yderligheder for at nå den.
Maciej Musialowski sælger filmen i rollen som Tomasz. 90 procent af hans spil synes at sidde i øjnene, mens hans ansigt forbliver koldt og stædigt udtryksløst. Det burde ikke fungere, men det gør det. Hans ansigt er den maske han gemmer sig bag, og under masken er han en talentfuld forbryder nærmest uden empati.
Han er den slags skurk man følger for at se, hvornår han mon når sin grænser og hvornår karmafælden smækker. Lidt a la Christian Bales mordelskende yuppie i ’American Psycho’.
Som Tomaszs diametrale modvægt står familien Krasucki. De er en del af den velhavende, kulturelle elite, og de bryster sig flot og bredt af deres åbne sind og humanitære livssyn. Men når det kommer til stykket, er de ikke meget bedre end resten af overklassen. De er bare blinde for deres egen privilegier. Bedst ses dette i en scene, hvori Gabi fortæller Tomasz om, hvordan hun har spildt sit liv, fordi hun har haft en depression og derfor ikke er kommet ind på nogen af de præstigefyldte universiteter, der tilbød hende en plads. Hun må »nøjes« med en praktikplads i New York.
’The Hater’ er på én gang en dyster og underholdende behandling af hvordan had avler had, og hvordan desperate, sørgelige mennesker kan gøre desperate, sørgelige handlinger når de bliver udstødt af et samfund, der vægter sig af at være åbent overfor alle. Og af liberalt hykleri, hvor folk priser sig af at støtte flygtninge, men ikke vil opgive nogen af deres velfærdsgoder, når det kommer til stykket. For i sidste ende prikker Tomasz kun til folks egne værste impulser.
Så hvem er den virkelige skurk i virkeligheden?
Kort sagt:
’The Hater’ demonstrer det digitalt forbundne moderne samfunds værste impulser, og gør det med en karismatisk skurk i hovedrollen.