’News of the World’: 12-årigt stortalent giver Tom Hanks modspil i Oscar-tippet western på Netflix
Det er egentlig utroligt, at Paul Greengrass’ ‘News of the World’ er Tom Hanks’ første western, for hele Amerikas far er som skabt til at inkarnere genrens amerikanske værdier om frihed, retskaffenhed og mod, som var med til at gøre James Stewart, Gary Cooper og Henry Fonda til nationalikoner i 1930’erne-50’erne.
Hanks har gennem en lang karriere med hverdagshelteroller – fra Forrest Gump til børneværten Mr. Rogers i ‘A Beautiful Day in the Neighborhood’ – sammenkoblet med en tilsvarende varm og sympatisk persona uden for lærredet oparbejdet en lige så stærk position som afholdt, genkendelig filmstjerne. Hanks er, i hvert fald i ni ud af ti tilfælde, garant for solid kvalitet, dygtigt skuespil og opbyggelig underholdning med et humanistisk budskab. Man kan altid regne med, at han leverer, og man fatter automatisk sympati med hans karakter fra det øjeblik, han træder ind på lærredet.
Man ved, hvad man får. Og det gør man også i ‘News of the World’, en gammeldaws episk western, hvor Hanks optræder i velkendt gedigent faderligt modus i rollen som den omrejsende nyhedsoplæser Captain Jefferson Kidd. Filmen foregår i 1870, fem år efter afslutningen på Den Amerikanske Borgerkrig, i et konfliktfyldt og voldspræget Texas, hvor mange indbyggere er stærkt utilfredse med krigens udfald.
I første scene finder Kidd sigende en lynchet sort mand. Dernæst den 10-årige pige (tyske Helena Zengel fra ‘Systembryder’), Johanna, manden har været chauffør for. Da hun var fire, blev hendes tyske forældre slået ihjel, og hun blev kidnappet af en indianerstamme. Nu er hendes nye familie også blevet slået ihjel, og derfor var hun ved at blive bragt hjem til sin onkel og tante i den anden ende af staten. Kidd tager hende med hen til myndighederne, der ikke er særligt behjælpelige med at skaffe hende ny transport. Hun er bange, forvirret og vred, taler ikke et ord engelsk og stikker af fra de venner, Kidd forsøger at efterlade hende hos, mens de venter på myndighederne. Så han beslutter at følge hende selv.
Resten af filmen følger det umage pars farefyldte rejse, der trues af blandt andet en gruppe forbrydere, der vil sælge Johanna til prostitution, deres faldefærdige vogn og en voldsom sandstorm. Forløbet er aldrig overraskende, men alligevel spændende skruet sammen. Man holder vejret, når Kidd ene mand med alt for få kugler skal forsvare Johanna fra tre bevæbnede skurke i en lang og afdæmpet duel.
På samme måde er det heller ikke overraskende, at den ældre mand og den unge pige, der hver har deres dæmoner at slås med, efter kommunikationsvanskeligheder i begyndelsen efterhånden finder og lærer af hinanden. Men det gør ikke deres spirende far-datter-relation mindre rørende – uden at tippe over i det sentimentale.
Det skyldes ikke mindst Helena Zengels indsats som den resolut ikke-nuttede pige. Zengel spillede i den glimrende ‘Systembryder’ en utilpasset pige med enorme vredesudbrud, og i ‘News of the World’ lufter hun i glimt samme eksplosive vildskab og smertelige traumatisering. Men hun er også nysgerrig, længselsfuld, opfindsom og kærlig. Zengel kommunikerer på imponerende vis alle de følelser uden et sprog, da Johanna taler kun kiowa. Det er stærkt gået, at hun spiller lige op til Tom Hanks, og hun er fortjent blevet nomineret til både en Golden Globe og en SAG-Award.
Altid gode Hanks er også seværdig i rollen, der nok er velkendt, men hvor han også tilfører en ny vejrbidt melankoli.
Filmen er overraskende æstetisk afdæmpet og tro over for den klassiske westerngenre, i betragtning af at den er instrueret af Paul Greengrass, som er kendt for den actionpakkede Bourne-trilogi og barske, tumultariske politiske dokudramaer som ‘Bloody Sunday’ om den irske borgerrestsprotest, ‘United 93′ om 11. september og ’22 juli’ om angrebet på Utøya. Den er så beslægtet med John Fords ‘The Searchers’, at jeg nærmest sad og ventede på, at Tom Hanks ville vende sig mod Zengel og sige: »Let’s go home, Debbie«.
Selvom filmen først og fremmest handler om vor to hovedpersoners indre og ydre rejse, er filmen dog ikke helt uden aktuelle politiske kommentarer. Filmen skildrer i den grad et splittet USA, ligesom Kidd i sit arbejde med at læse udvalgte avisartikler højt for folket slår et slag for ytringsfrihed, pressefrihed, nationalt sammenhold og empati for andre menneskers livsforhold. Han er en stolt publicist, der risikerer både sit og Johannas liv ved at afvise en lokal Trump-agtig bykonges befaling om at læse op fra hans fake news-propagandaavis.
Det er ikke ligefrem verdens nyheder, man får fra ‘News of the World’. Men jeg havde det bedre med verdens tilstand efter at have tilbragt to timer i selskab med Hanks og Zengel.
Kort sagt:
Paul Greengrass har skabt en solid og effektiv klassisk western med Tom Hanks i en velkendt faderlig helterolle, der får kradsbørstigt modspil af det 12-årige tyske stortalent Helena Zengel.