Mange afskrev Kristen Stewart: Nu er hun en af sin generations mest interessante skuespillere

På tirsdag kan man opleve Oscar-favoritten Kristen Stewart i ’Spencer’ ved Soundvenues forpremiere. Skuespilstjernens præstation som Princess Diana i den fremragende nye film er en af de tre roller, der for alvor har bevist, at hun har lagt ’Twilight’-fortiden bag sig.
Mange afskrev Kristen Stewart: Nu er hun en af sin generations mest interessante skuespillere
Kristen Stewart. (Foto: Mike Marsland/WireImage)

»Jeg har nok kun lavet fem virkelig gode film, ud af 45 eller 50 film?«, sagde Kristen Stewart i et interview for nylig.

Det kan man umiddelbart godt give hende ret i, samtidig med at man må give den tidligere ’Twilight’-stjerne credit for – i lighed med sin gamle vampyrkærlighed Robert Pattinson – at have opnået noget, de færreste nok havde troet muligt:

Forvandlet en position som fandyrket, men også latterliggjort teenfranchise-stjerne til en status som yderst kvalitetsbevidst, respekteret og ombejlet arthousestjerne.

I dag er Kristen Stewart fast inventar på Cannes-festivalen, hun opsøger kompromisløse instruktører, der ikke lefler for billetlugerne, og hun har selv instrueret sin første kortfilm.

Og så er hun lige nu favorit til at vinde sin første Oscar for sin hovedrollepræstation i ’Spencer’, som man kan se som de første i Danmark ved vores forpremiere 7. december, og hvor hun spiller ingen ringere end Princess Diana i Pablo Larraíns suverænt originale anti-biopic.

Men hvilke fem film er det så, hun særligt kan stå inden for? Det undgik hun behændigt at svare på i interviewet, hvor hun blot nævnte ét særligt samarbejde, som hun er glad for.

Dét samarbejde kommer vi naturligvis ind på herunder, hvor vi fremhæver tre roller, der mere end nogen andre har understreget Kristen Stewarts renæssance post-’Twilight’ og understreget, at hun har et vidtfavnende talent, der kan gøre hende til en af Hollywoods førende skuespilstjerner i årtier fremover.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

 ’Personal Shopper’

Der havde været lovende takter med den desværre lidt middelmådige ’On the Road’ i 2012, men det var i 2014, at det for alvor stod klart, at Kristen Stewart ikke havde tænkt sig at ende sine skuespildage som en falleret teen-celeb.

Her havde hun premiere på tre film i indie-kategorien, ’Still Alice’, ’Camp X-Ray’ og ’Skyerne over Sils Maria’, hvoraf sidstnævnte var den, der for alvor fik anmeldere og cineaster til at spærre øjnene op. Den var nemlig instrueret af en af fransk films førende filmkunstnere, den tidligere kritiker Olivier Assayas. I filmen spillede Stewart assisant/protegé for Juliette Binoches filmstjerne og overbeviste med sin nervøse energi.

Men det var i det næste Assayas-samarbejde, at Stewart virkelig overbeviste om, at hun kan bære en artfilm på sine skuldre, nemlig med spøgelsesfortællingen ’Personal Shopper’ fra 2016. Her har hun den altoverskyggende hovedrolle som Maureen, der køber tøj for berømtheden Kyra – og har clairvoante tilbøjeligheder.

Maureen prøver således at få kontakt til sin afdøde tvillingebror, og Stewart leverer en stor præstation, hvor dekadencen, sorgen og uroen går hånd i hånd på sjældent nuanceret vis.

Det var da også netop Olivier Assayas’ værker, Stewart fremhævede i interviewet, hvor hun talte om karrierens fem gode film, så vi kan roligt regne med, at ’Skyerne over Sils Maria’ og ’Personal Shopper’ besætter to af pladserne.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

’Certain Women’

At Kristen Stewart har en upåklagelig filmsmag og en fintudviklet næse for at arbejde med de mest interessante filmskabere blev understreget, da hun i 2016 allierede sig med Kelly Reichardt: Instruktøren, der i halvandet årti har holdt et ufatteligt højt niveau af fremragende, afdæmpede indie-film, fra ’Wendy & Lucy’ til ’First Cow’, og som blandt andet var med til at give Michelle Williams sit store gennembrud.

I ’Certain Women’ indgår Stewart i en af tre løst forbundne historier om tre kvinder (Lily Gladstone, Laura Dern og netop Michelle Williams) omkring en vinterklædt lille by i Montana. Gladstone spiller den ensomme staldarbejder Jamie, der forvilder sig ind på et aftenskolekursus i jura, hvor Kristen Stewart er underviseren Beth, der kun tog jobbet, fordi hun troede, at det lå i byen Belfry – og ikke i Belgrade fire timers kørsel væk.

Kristen Stewart giver en opvisning i at få en birolle til at leve: Hun fortæller veloplagt om sit livs kaos, og her viser Stewart, at hun i rigt mål kan andet end de smægtende tilbageholdte blikke: Hun mestrer også humoren (med underliggende smerte) i kombination med sin hektiske energi.

Jamie bliver mere og mere betaget af hende – og som seer deler vi uundgåeligt oplevelsen.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

’Spencer’

Da man først hørte, at Kristen Stewart skulle inkarnere en ikonisk figur som Princess Diana, kunne man godt frygte, at det mere ville blive Stewarts karakteristiske sitren end Diana, der trådte frem på lærredet. Men den skepsis kan man roligt pakke sammen.

Stewart er nemlig komplet overbevisende i rollen som Diana, som vi følger på det mest pressede tidspunkt i hendes liv: Over tre juledage, hvor hun ender med at beslutte sig for at blive skilt fra Prins Charles.

Stewarts Diana er energisk, kærlig, hård, tvivlende og sarkastisk: Et powerhouse af lige dele naivitet og intelligens, en sandsigerske i et tomt palads af meningsløse traditioner og manglende menneskelighed.

Det vil være forkert at sige, at hun bærer filmen alene, men hun spiller perfekt sammen med chilenske Pablo Larraíns geniale stil, der forvandler Dianas liv til et barokt, klaustrofobisk mareridt. Hun tager den sårbarhed og dybde, hun blottede i ’Personal Shopper’, til et nyt niveau, så man ikke kan undgå at føle inderligt med hende.

Der er simpelthen ikke noget at sige til, at hun lige nu anses for at være favoritten til at vinde Oscar-prisen for bedste kvindelige hovedrolle. Stewarts portræt af Lady Di vil komme til at stå tilbage som en central brik i populærkulturens behandling af den tragisk afdøde prinsesse.

Oplev Kristen Stewart i ’Spencer’ ved Soundvenues forpremiere 7. december kl. 19.15 i Grand Teatret.

Sponsoreret indhold
Features

Gå ikke glip af