’Bridgerton’ sæson 2: Netflix’ sexede periodedrama har mistet friskheden
Første sæson af ’Bridgerton’ var et overraskende sexet take på det romantiske periodedrama, og den stormfulde romance mellem yndige Daphne og den flotte, men plagede hertug fungerede som en kærkommen eskapistisk distraktion fra den mørke coronajul 2020.
Nu er serien, der er skabt af Chris Van Dusen og produceret af Shonda Rhimes for Netflix, tilbage med den svære toer. Og selvom anden sæson har mange af de samme kvaliteter som første – hed will they or won’t they-romantik, overdådigt produktionsdesign, masser af baller og intriger – er sæsonen en skuffelse.
Den har ganske enkelt mistet friskheden, er endnu mere forudsigelig end første sæson og trækker den centrale romance i ulideligt langdrag.
Ligesom Julia Quinns litterære forlæg er hver sæson centreret om et nyt medlem af søskendeflokken hos den fine Bridgerton-familie. Denne gang er turen kommet til Daphnes storebror, Anthony (Jonathan Bailey), som efter farens død er familiens overhoved med den adelige viscount-titel. Han er blevet parat til at slå sig ned og planlægger derfor at finde en passende hustru i den nye balsæson. Ikke for romantikkens skyld, men fordi det hører sig til.
Ind kommer familien Sharma fra Indien: Søstrene Kate (Simone Ashley) og Edwina (Charithra Chandran) og deres mor, som bliver under den indflydelsesrige Lady Danburys (Adjoa Andoh) vinger bliver introduceret til Londons selskabsliv med henblik på at finde en mand til lillesøster Edwina.
Kate har intet ønske om at blive gift, men er opsat på at finde et match til Edwina, der både kan gøre hende lykkelig og sikre familien økonomisk. Hun har trænet sin lillesøster til at blive en perfekt høflig, dannet og charmerende ung kvinde. Og der går da heller ikke lang tid, før dronning har udnævnt Edwina til dette års »diamant«, og Anthony udser sig hende som hustrumateriale.
Inden da er han dog allerede stødt ind i temperamentsfulde og egenrådige Kate på hesteryg i skoven, hvor gnisterne føg gennem luften. Ved deres andet møde til dronningens bal overhører hun i bedste Mr. Darcy i ’Stolthed og fordom’-stil Anthony prale til sine venner om sine høje forventninger til sin kommende hustru, som han dybest set betragter som et avlsdyr.
Ideen om, at hendes søster skal spille den rolle, tænder Kate helt af, og i den kommende tid modsætter hun sig Anthonys insisterende kurmager, selvom Edwina faktisk er enormt interesseret i at blive viscountess.
At Kates fjendtlige følelser også skyldes en forbudt attraktion fra begge sider, står klart fra første afsnit. Alligevel skal vi se dem danse rundt om den varme grød og fornægte deres følelser i otte timelange afsnit. Det er simpelthen for længe, når deres mønstre – de mundhugges og/eller konkurrerer, er lige ved at kysse, indtil de nærmest kaster sig bort fra hinanden – gentager sig i det uendelige.
Når deres modvillige romance alligevel er værd at følge, er det fordi deres tiltrækning ikke i modsætning til Daphne og hertugen ikke udelukkende er fysisk, men bygger på et gribende åndeligt slægtskab. De er begge den ældste søskende, der er tynget af ansvaret af at have mistet en forælder for tidligt og har ofret sine egne romantiske drømme til fordel at tage sig af deres familie.
Når det er sagt, savnede jeg altså lidt mere fysisk damp i den meget kyske anden sæson. Ligesom jeg var ærgerlig over, at første sæsons breakout-stjerne, Regé-Jean Page, ikke dukker op i rollen som hertugen, men lader Daphne besøge familien alene.
Omkring den centrale trekant er Anthonys feministiske lillesøster Eloise (Claudia Jessie) og hendes veninde, Penelope (Nicola Coughlan), der i sidste sæson blev afsløret som sladderskribenten Lady Whistletown, fortsat de mest interessante, fordi de drømmer om at realisere sig selv uden for de ægteskabelige rammer.
Jeg håber, Eloise får sin egen sæson næste gang, der gør op med den noget stivnede og forudsigelige fortælleskabelon om vejen til romantisk kærlighed.
Kort sagt:
Anden sæson af ’Bridgerton’ er stadig fornøjelig romantisk eskapisme, men den centrale romance er simpelthen for langstrakt og forudsigelig.
Anmeldt på baggrund af hele sæson 2