Will Smith overfalder Chris Rock
Der er ingen vej udenom: Oscar 2022 vil for altid være forbundet med, at Will Smith stormede op på scenen for at give en lussing til Chris Rock, efter sidstnævnte lavede en dårlig joke om Smiths’ hustru, Jada Pinkett Smith.
Mere om det her.
Otte Oscar-priser – live på Twitter
Det afstedkom en stormflod af kritik fra filmbranchen selv, efter det blev offentliggjort, at otte priser ville blive uddelt inden live-transmissionen og klippet ind i en effektiviseret udgave.
Selve integrationen i tv-transmissionen forløb nogenlunde smooth, selvom den manglende live-faktor selvfølgelig stadig føltes meget lidt respektfuldt for de pågældende kategorier.
Men helt barokt var det, at man kunne læse om de otte vindere på Twitter, før showet overhovedet gik i gang – og dermed blandt andet kunne finde ud af, at Martin Strange-Hansens danske ’On My Mind’ ikke tog en statuette med hjem for kategorien bedste liveaction-kortfilm. ’Dune’ havde således vundet fire priser, før tv-showet overhovedet var i gang – ekstra bizart, fordi det var en af feltets få film, som en bred skare mennesker havde set.
Hvad lavede DJ Khaled dér?
Først præsenterede Venus og Serena Williams Beyoncé, og det var cool nok – men så skulle aftenens tre værter Regina Hall, Wanda Sykes og Amy Schumer også præsenteres, og æren gik til DJ Khaled i en fingeret, mumle-råbende afbrydelse, som de færreste rigtigt forstod noget af.
Men DJ Khaled er jo populær, så …
Regina Hall gramser på Josh Brolin og Jason Momoa
I en bit i starten af showet udtog vært Regina Hall en række helt tilfældige (lækre mandlige) skuespillere til en ekstra coronatest i baglokalet, Timothée Chalamet, Bradley Cooper, Tyler Perry og Simu Liu (Will Smith nægtede) – fuld af lumre undertoner, der kulminerede, da hun gramsede godt og grundigt på Josh Brolin og Jason Momoa, der skulle præsentere den næste pris, i coronasikkerhedens navn.
Det var sjovt – samtidig med at man ikke kunne lade være med at tænke: Den var ikke gået med omvendt kønsfortegn!
Vi hylder ’White Men Can’t Jump’
Et genkommende indslag i showet var at hylde ældre populære film – et forsøg på at brede en pris ud, som i stigende grad favoriserer smalle film (japanske ’Drive My Car’ var trods alt nomineret til Bedste Film!). Det medførte blandt andet en James Bond-kavalkade i anledning af 007’s 60-års-jubilæum, fair nok, mens det var noget mere random, at basketballfilmen ’White Men Can’t Jump’ blev hædret på dens 30-års-jubilæum.
Fin film, bevares, og det var hyggeligt nok at se Wesley Snipes, Woody Harrelson og Rosie Perez sammen på scenen (Perez var den eneste, der ikke var skæv, bemærkede hun), men let’s get real: Et værk af større filmhistorisk betydning er det måske lige knap.
Zack Snyder-hæren gør det igen
Et andet forsøg på at gøre Oscar-uddelingen mere folkelig igen var udskrivelsen af en popularitetskonkurrence på Twitter (for det er jo der, folket er …) i kategorierne bedste film og bedste filmøjeblik.
Det kunne på en eller anden måde kun gå galt, og allerede i bedste øjeblik-kategorien gjorde det da også delvist. De tre Spider-Mens genforening i ’No Way Home’ blev nemlig overhalet af The Flash i speed force fra Zack Snyders udgave af ’Justice League’.
Så først fik de inkarnerede Zack Snyder-fans altså overtalt Warner-studiet til at bruge millioner af dollars på et director’s cut af filmen – siden fik de stemt den til top i Oscar. På én gang utroligt forudsigeligt og en lille smule sjovt.
Men her stoppede Snyder-hæren ikke. De fik også skubbet ’Army of the Dead’ ind på førstepladsen i kategorien mest populære film, med ’No Way Home’ – en af de største billetbaskere nogensinde – helt nede på fjerdepladsen. Den totalt ukendte Johnny Depp-film ’Minamata’ var nummer 4, så alle dem, mener, at Depp uretfærdigt er blevet cancelled, havde altså også gjort deres stemmer gældende.