Med Todd Phillips kæmpehit ‘Joker’, der har en efterfølger på vej, kan man godt mene, at Jokerens skabelsesberetning som skurk allerede er blevet fortalt.
Men nu har et nyt bud på den ikoniske skurks coming of age skabt opsigt efter premieren på filmfestivalen i Toronto. For ‘The People’s Joker’, instrueret af Vera Drew, bliver næppe blåstemplet af tegneseriegiganten DC, der er ejet af Warner Bros. Discovery, foreløbig.
Efter en enkelt visning på Toronto International Film Festival trak instruktøren nemlig selv filmen fra yderligere visninger på grund af rettighedskonflikter, da hun modtog et vredt brev fra et »mediekonglomerat der skal forblive unavngivet«.
Fortællingens brug af copyright-ejede figurer fra DC-universet figurerer nemlig muligvis i gråzonen for såkaldt »fair brug«. Hvilket instruktøren ellers selv fortæller i et tweet, hun har modtaget juridisk rådgivning for at overholde.
Men at dømme på filmens handling og kritiske modtagelse er det værd at håbe på, at den originale ‘The People’s Joker’ går fri, så flere kan få lov at se den.
I filmen vokser Jokeren op som (biologisk) dreng alene med sin dysfunktionelle mor i den lille by Smallville. Det live comedyprogram UCB Live (som står for United Clown Bureau)– Gotham-verisonen af Saturday Night Live– er barnets eneste lyspunkt.
Indtil den kommende skurk ser Joel Schumachers ‘Batman Forever’ og forelsker sig hovedkulds i Nicole Kidman. Men da Jokeren fortæller sin mor, at hun er en pige fanget i en drengs krop, ryger hun til en kvaksalver og bliver bedøvet med lattergassen »Smylex« for at blive mors glade lille dreng igen.
Således er en ny queerversion af Jokeren født, med et opfindsomt skurketraume. Der kun bliver endnu mere kulørt, da Jokeren skal finde sin vej som wannabe standup-komiker og skurk med en ikke heteronormativ kønsidentitet. I en rigid verden hvor der kun findes to klovnetyper: mandlige jokere og kvindelige harlekinner.
Resten af ‘The People’s Joker’ er også fyldt med flere alternative forvandlinger af kendte karakterer. For i sin videre færd starter Jokeren et oprørsk comedyteater sammen med Pingvinen, hvilket tiltrækker blandt andet The Riddler og Poison Ivy. Batman kaster sin skygge over filmen, men eftersigende som en »creepy groomer« i følge Indiewires anmelder.
Indiewires anmelder bekriver ‘The People’s Joker’ som »en eksperimenterende trans coming of age-fortælling pakket ind i en sønderlemmende kritik og et selvsikkert modsvar til mainstream comedy«. Den beskrives yderligere som en film der er »voldsomt original og dybt personlig, den er for god til ikke at blive set«.
Hvorledes ‘The People’s Joker’ vil blive tilgængelig i USA er pt. uvist og derfor også, hvorvidt den vil kunne ses i Danmark.