KOMMENTAR. Det er nu over et halvt år siden, at Will Smith chokerede verden ved at styrte op på scenen ved klodens største prisshow og stikke en lussing til komikeren Chris Rock.
Siden har han undskyldt i forskellige versioner, mest opsigtsvækkende i en hjemmelavet video, hvor han angrede, men også fik kritik for primært at få det til at handle om, at det var synd for ham selv.
I sidste uge trak han så overskrifter igen. Han gav et langt interview til Trevor Noah i ’The Daily Show’ og et interview til FOX 5, hvor Oscar-skandalen selvfølgelig kom tilbage i fokus.
Timingen for den lille, men opsigtsvækkende pr-runde var lanceringen af Will Smiths første film siden skandalen. Antoine Fuquas ’Emancipation’ blev optaget længe inden Oscar-showet, og Apple TV+ har siden siddet i et svært dilemma: Hvornår var verden klar til at tage imod filmen, uden at slap gate kom til at overskygge alt?
I sidste ende valgte Apple, der hele tiden har anset ’Emancipation’ som en vægtig Oscar-kandidat, at sende filmen ud allerede i år, og netop på et tidspunkt her mod slutningen af sæsonen, hvor den automatisk vil blive læst ind i Oscar-diskursen.
I filmen fra manden bag ’Training Day’ spiller Will Smith en slave, der efter brutal tortur undslipper sine plantageejere og flygter gennem Louisianas sumpe for at tilslutte sig nordstaternes hær i den amerikanske borgerkrig. Fortællingen baserer sig på de berømte billeder af en tidligere slaves torturerede ryg, som blev et centralt dokument for slavemodstandernes kamp mod slaveriet i 1863.
Netop det vægtige tema betyder, at filmen næppe vil blive henkastet ud fra Will Smiths forhistorie alene. I Oscar-sammenhæng vil akademimedlemmerne, der selv er branchefolk, næppe straffe en film, som er lavet af hundredvis af mennesker, for én mands ugerning. Og med missionen om at kaste mere lys over USA’s mørkeste fortid blegner Will Smiths lussing alt andet lige.
Hans gode ven Trevor Noah
De foreløbige amerikanske anmeldelser har været lunkne, så i sidste ende er Oscar-chancerne måske nok til at overse, men det var alligevel et udmærket træk af Apple TV+ at sende filmen ud allerede i år frem for at lade den samle støv på hylderne.
Men hvad med Will Smith? Er ’Emancipation’ hans vej mod tilgivelse og comeback? Har Hollywood allerede glemt hans katastrofale optræden i Dolby Theatre?
Svaret er i høj grad til Smiths fordel.
Fornuftigt nok har han stort set holdt sig ude af rampelyset det seneste halve år. Tiden arbejder for ham, og i de nye interviews slipper han afsted med kun at forholde sig overfladisk til Oscar-traumet. Han udtrykker, at han er forfærdeligt ked af, hvad han gjorde, men han slipper for at gå i detaljer med, hvad der skete på aftenen, forholdet til Chris Rock og til sin hustru, hvilken skade han har gjort på Oscar-institutionen osv., fordi interviewene også har skullet handle om filmen og dens væsentlige tematik.
Det over 20 minutter lange interview med Trevor Noah var set ude fra pinligt, men perfekt for Will Smith. Noah starter med at bekendtgøre, at de er venner, og at han elsker Smith, og så kastede han sig ud i en række spidsfindige analyser af lussing-sagen, der muligvis har til formål at virke kritisk-refleksive, men i virkeligheden er en blanding af apologi og en let udvej til Will Smith, som slipper afsted med at stemme i med overfladiske fraser.
I oktober postede Smith på sin Instagram et billede fra en privat screening, hvor han havde vist ’Emancipation’ til nogle af sine venner, heriblandt Rihanna, ASAP Rocky, Tyler Perry, Kenya Barris og Dave Chappelle.
Og sammenholdt med Trevor Noah-interviewet er Smith således lykkedes med at bevise, at hans egne venner – og det sorte community – bakker ham 100 procent op.
Alle laver fejl
Smith har desuden den kæmpe fordel, at han selv er en producerende magtfaktor i Hollywood. Han har ikke fået nye skuespilroller siden skandalen, men via sit produktionsselskab Westbrook Studios har han søsat filmen ’Brilliance’ instrueret af en debuterende kvindelig instruktør, Sharmeen Obaid-Chinoy. Og så er han vært for National Geographic-programmet ’Welcome to Earth’, hvor han rejser til fjerne egne af verden, et program, han også selv er med til at producere.
Man kommer langt med penge i Hollywood, og det har været smart for Will Smith at kunne holde sig aktiv i branchen trods den foreløbige blacklisting fra de store blockbusters.
Det taler også til hans chancer for comeback til den helt store scene, at hans skandalesag er et isoleret tilfælde uden et retsligt efterspil.
Kevin Spacey står midt i verserende retssager, som ingen Hollywood-studier har lyst til at blive en del af, og hans fald bunder i ikke bare én, men flere anklager. Johnny Depp havde i forvejen oparbejdet sig et blakket ry takket være sin udsvævende livsstil med alkohol og stoffer.
Heroverfor havde Will Smith et pletfrit omdømme som en dybt professionel og engageret skuespiller, hvilket selvfølgelig gjorde Oscar-chokket desto større, men ikke desto mindre også vil hjælpe på hans vej tilbage: Han er godt i gang med at overbevise folk om, at det var ét ulykkeligt fuckup – og hvem laver ikke fejl?
Måske det tilmed kan tale til hans fordel i længden, at hans ugerning ikke er mystiske affærer i kulissen. Den er konkret, og vi så den alle sammen i bedste sendetid. Vi kan forholde os entydigt til den – og måske også komme videre fra den på den baggrund.
Lidelse og mod
Selvfølgelig vil episoden for evigt sætte et skår i glansbilledet af Will Smith. Man vil aldrig se ham på helt samme måde som før. Men det betyder ikke, at han ikke godt kan ramme a-listen – hvis han væbner sig med tålmodighed.
Her kunne han ikke have været meget heldigere med, at ’Emancipation’ er den første film efter overfaldet, der rammer verden med ham i hovedrollen
Det er en af de tungeste roller i hans karriere – og en af dem, hvor han mindst ligner ’Will Smith’. Det er derudover en rolle, der handler om lidelse og mod, så langt at foretrække frem for eksempelvis ’Bad Boys 4’ , hvor han er karakteristisk smart og rap i replikken, hvilket man måske ikke har det store behov for at se lige nu.
Han får da også ros for sin præstation i den foreløbige modtagelse af ’Emancipation’, og havde det ikke været for lussingen, havde han, trods filmens blandede modtagelse generelt, været en stærk kandidat til en Oscar-nominering igen i år. Den får han nok trods alt ikke nu – han er bandlyst fra selve Oscar-showet i 10 år, og de færreste akademimedlemmer har nok det store behov for at lade Will Smith blive den store historie igen år, uagtet hvad de ellers mener om hans præstation.
De kommende år skal han vælge sine roller med omhu, og han er muligvis nødt til selv at skabe dem gennem sit produktionsselskab. Men spiller han sine kort rigtigt – vælger ’vigtige’ projekter frem for ren rabalder og markerer sig positivt og uproblematisk i offentligheden – er der gode chancer for, at han kan nærme sig det niveau, han var på før.
Ser man på sociale medier, er der i hvert fald tusindvis af fans, der for længst har tilgivet ham. Og det tror jeg også, resten af verden – og Hollywood – kommer til.
’Emancipation’ kan ses på Apple TV+ fra 9. januar.