1. ‘Megaheartz’
Vi kan allerede afsløre, at Soundvenues anmelder giver topkarakteren seks stjerner til svenske Emily Norlings ultraenergiske og originale portræt af fire kvinder og deres forhold til kærligheden.
Én af dem er instruktøren selv, der laver filmen for at genstarte sit (kærligheds)liv – en mission, hun deler med de andre tre.
Vanvid og kærlighed blander sig i ’Megaheartz’ intense, frenetiske stil, tilsat et effektivt score af electro-musikeren Eartheater.
2. ‘The Man Who Stole the Scream’
I 1994 sætter den unge norske mand Pål sig for at stjæle et af verdens mest berømte malerier: Edvard Munchs ’Skriget’.
Mens politiet er ude af Oslo i forbindelse med annonceringen af Lillehammer som OL-værtsby i 1994, søsætter han en plan, der er Olsen Banden værdig. Og i ’The Man Who Stole the Scream’ fortæller han sin historie som en slags krydsning mellem ‘Ocean’s Eleven’ og ’Den lyserøde panter’.
Nigel Levy og Sunshine Jacksons film hører til den slags, der overgår fantasien.
3. ‘The Other Profile’
En af de mest opsigtsvækkende titler i hovedkonkurrencen Dox:Award er Armel Hostious’ vilde ’The Other Profile’.
Her opdager den franske instruktør, at han har en dobbeltgænger i Kinshasa i Congo: En svindler har lavet en falsk Facebook-profil i hans navn for at snyde håbefulde skuespillere for penge.
Hostiou rejser til Congo for at opspore gerningsmanden, og det bliver starten på en detektivfilm, der bliver ved med at tage uventede drejninger, netop som man tror, at puslespillet er lagt.
3. ‘AUM The Cult at the End of the World’
Det startede som en yogaskole, stiftet af Shoko Asahara i 1984. 10 år efter var det forvandlet til dommedagskulten Aum Shinrikyo, der begik et terrorangreb på Tokyos metro i 1995 med 14 døde og 6000 sårede som tragisk resultat.
Ben Braun og Chiaka Yanagimoto fortæller historien om, hvordan det kom dertil, og hvordan radikaliseringen fandt sin uhyggelige form. Blandt andet gennem et interview med Asahara selv!
4. ‘Still: A Michael J. Fox Movie’
Filmen om ‘Tilbage til fremtiden’-stjernen Michael J. Fox og hans årtier lange kamp med Parkinsons fik en varm modtagelse, da den fik verdenspremiere på Sundance-festivalen tidligere i år.
Nu lander den i København, hvor instruktøren bag, den anerkendte Davis Guggenheim, som stod bag den Oscar-vindende klimafilm ’En ubekvem sandhed’, stiller op til interview ved visningen 21. marts.
I filmen fortæller Michael J. Fox ærligt og underholdende om sit liv og sin karriere, fra vejen ind i Hollywood til erkendelsen af sygdommen, som han holdt skjult i årevis.
Det er en film, det er svært ikke at blive berørt af.
6. ‘Seven Winters in Tehran’
I 2007 i Teheran bliver den 19-årige Reyhaneh Jabbari forsøgt voldtaget. Hun stikker manden ned i selvforsvar og flygter. Blot for at blive anholdt – og dømt til døden.
Jabbari bliver et symbol på undertrykkelsen af kvinder i Iran, men også på den gryende modstand, som opblomstrede sidste år. Steffi Niederzolls film følger den unge kvinde og retssagen, hvor det på barok vis bliver voldtægtsmandens ældste søn, der får det endelige ord.
Zar Amir Ebrahimi fra ’Holy Spider’ lægger i filmen stemme til de breve, som Reynaneh skrev til sin mor fra fængslet. Moren kan man møde ved visningen af filmen den 17. marts.
7. ‘Queendom’
Geena skiller sig i den grad ud, når hun går på gaden i sin hjemby i de fjerneste egne af det konservative Rusland. Hun er en 21-årige queer-kunstner, som udlever sin passion gennem fabelagtige kostumer lavet af skrald, tape og andet forhåndenværende materiale.
Selvom hun hyppigt bliver råbt ad på gaden, bevarer hun fatningen og svarer roligt igen. Og Agniia Galdanova følger og skildrer hende, så man både forstår hendes indre univers og den kamp mellem det progressive og det reaktionære, det unge og det gamle, som ulmer under overfladen i Putins Rusland.
8. ‘Dry Ground Burning’
De to søstre Chitara og Léa har hjemmebygget et olieraffinaderi i deres baghave i en favela i udkanten af Brasiliens hovedstad Brasilia. Herfra sælger de ulovlig olie til det sorte marked – mens de forsvarer deres domæne med vold og magt.
I Adirly Queirós og Joana Pimentas film spiller Chitara og Léa sig selv i en blanding af fiktion og dokumentar. Resultatet er en rå og actionpakket film, som CPH:DOX selv kalder en af sidste års mest nyskabende film. Det er nok ikke helt galt.
9. ‘Light Needs’
En af de charmerende ting ved en festival som CPH:DOX er, at man kan blive mødt af fortællinger om emner, man ikke anede, man ville finde fascinerende.
I ’Light Needs’ handler det om … stueplanter! Om deres indre liv og deres bevidsthed – hvis de har en sådan. Og om nogle af de mennesker, der har en helt særlig tilknytning til de grønne non-humane væsener.
Jesse McLeans film, der indgår i årets hovedkonkurrence, ligner lidt af en øjenåbner, der kan få én til at kigge på verden, livet og stueplanterne fra en lidt anden vinkel.
10. ‘20 Days in Mariupol’
Der er flere film på årets CPH:DOX om krigen i Ukraine, men den mest bemærkelsesværdige er ’20 Days in Mariupol’.
Den ukrainske krigskorrespondent Mstyslav Chernov dækker med ekstremt mod og stædighed krigen indefra én af de hårdest ramte byer af Ruslands angreb, Mariupol. Chernov og hans lille hold var de eneste journalister, der blev tilbage, da bomberne faldt over havnebyen, og det har resulteret i et rystende og uforglemmeligt indblik i, hvordan krigen ser ud, når man står midt i det. Med ødelæggelser og lidelser, mens kameraet også indimellem indfanger små momenter af håb.
11. ‘The Tuba Thieves’
Hvem stod bag de mærkværdige tyverier af tubaer fra musikskoler i Californien gennem en hel årrække?
Det er på overfladen spørgsmålet i Alison O’Daniels ’The Tuba Thieves’, der dog under overfladen gemmer på et endnu stærkere og mere opsigtsvækkende afsæt.
Instruktøren er nemlig hørehæmmet, og filmen handler ikke mindst om et stærkt fællesskab mellem hørehæmmede i Los Angeles. På opfindsom vis kommunikerer filmen både via tegnsprog, lyd og undertekster på en måde, som vist ikke er set i andre film før. Det skal opleves.
12. ‘The Last Rider’
Greg Lemond er en af cykelsportens legendariske skikkelser. Han vandt Tour de France i 1986, men blev året efter ramt af et vådeskud på en jagt. Trods 35 hagl i kroppen kæmpede han sig tilbage for i 1989 at vende tilbage til touren i en årgang, der skulle blive historisk.
Rivaliseringen mellem Lemond og franskmanden Laurent Fignon gjorde løbet til noget helt særligt, og i Alex Holmes film fortæller Lemond hele sin dramatiske livshistorie, der også involverer seksuelt misbrug og forræderi.
For cykel- og sportsfans er ’The Last Rider’ et must.
13. ‘100 Seasons’
Den tidligere balletdanser Giovanni Buccheri har filmet sig selv gennem 25 år. Med særligt fokus på forholdet til ungdomskæresten Louise – og ikke mindst den bipolare lidelse, der trækker hans tilværelse op i ekstreme fronter.
I ’100 Seasons’ fletter han optagelserne sammen til en poetisk, smuk fortælling om kærlighed, venskab og livet med et svært sind. En film, der ikke ligner noget andet.
14. ‘Subject’
Kan du huske de filmglade teenagere, der havde været lukket inde i en lejlighed det meste af deres liv, fra dokumentarhittet ’The Wolfpack’? Eller de basketballaspirerende drenge fra klassikeren ’Hoop Dreams’? Eller den mordmistænkte ægtemand fra ’The Staircase’?
Den amerikanske dokumentarfilm ’Subject’ minder os om dem alle. Men fra ny og tankevækkende vinkel.
Den kigger nemlig på, hvad der sker efter al opmærksomheden. Via interviews med de medvirkende fra de tre ovenstående titler samt ’Capturing the Friedmands’ og ’The Square’ får vi et indblik i deres liv efter filmene. Beretninger, der får én til at tænke en ekstra gang over dokumentargenrens etik i en tid, hvor streamingtjenesterne jagter det næste true crime-hit.
15. ’Vintersaga’
Som en ny generations Roy Andersson fortæller Carl Olsson om den skandinaviske sindstilstand i de mørke vintermåneder i 24 korte, sortkomiske kapitler.
Tableauerne tegner til sammen et billede af tilværelsens absurditet og af de grå lande mod nord. Mens vinteren fortsætter langt ind i det danske forår, er det på sin plads at se på det hele fra et humoristisk – og kærligt – perspektiv. Til det formål er ’Vintersaga’ perfekt.