Du genkender ganske givet set-uppet.
De store hvide plyslænestole, hvor den ene kendis efter den anden slynger gyldne citater ud, som ender på memeprofiler og som TikTok-edits. Julia Fox’ ikoniske ’Uncut Gems’-citat, Cole Sprouse der kæderyger cigaretter, og Hailey Bieber som taler ud om den online-hate, hun har fået fra Selena Gomez-fans.
Det er alle klip fra podcasten ’Call Her Daddy’, som udkommer eksklusivt på Spotify med 28-årige Alex Cooper som vært. De fleste afsnit udkommer med video, så man selv kan vælge, om man vil høre eller se den. Det er en ny måde at tænke podcast, som tydeligvis virker.
For selvom podcasten i Danmark endnu er ukendt for mange, ligger den i USA nummer to på hitlisten over de mest populære af slagsen på Spotify, lige i hælene på The Joe Rogan Experience.
Man bliver lige overrasket, hver gang en ny episode af podcasten udkommer. I næsten hvert afsnit har Alex Cooper formået at lande aftaler med kæmpestjerner – skuespillere, influencere, musikere, you name it – og fælles for hendes gæster er, at det næsten altid er mennesker, som ellers aldrig optræder i podcasts og måske slet ikke laver interviews.
Så hvad er det med Alex Cooper, som får alle fra Christina Aguilera til Jane Fonda til at tale om ekskærester og barndomstraumer for rullende kamera og mikrofon?
To bliver til én
Historien om fænomenet ’Call Her Daddy’ er i sig selv med til at gøre podcasten interessant.
I dens spæde start var Alex Cooper ikke alene om værtskabet. Hun startede podcasten sammen med sin veninde og roommate Sofia Franklyn i 2018. I starten var det en samtalepodcast mellem de to founding fathers, som de kaldte sig selv, hvor de diskuterede deres liv og seksuelle oplevelser i New York.
De ville skabe et ucensureret og ægte rum, hvor intet var tabubelagt. »Female locker room talk«, kaldte de det. Podcasten opnåede hurtigt succes, og kun en måned efter de udkom første gang, opkøbte medievirksomheden Barstool Sports dem og ansatte Cooper og Franklyn som medarbejdere.
I april 2020 udgav Alex Cooper og Sofia Franklyn deres sidste episode af ’Call Her Daddy’ sammen. De var enige om, at de gerne ville udvide deres brand og booste deres indkomst. De ønskede at bryde deres treårige kontrakt efter kun to år, hvilket Barstool Sports’ ejer David Portner ikke just var glad for.
Han mente, at Alex og Sofia skyldte ham en hel del, og at de mange følgere og lyttere, de havde opnået, var hans fortjeneste. I podcastens sidste afsnit afspillede værterne et klip af Kesha-sangen ’Praying’, som handler om, hvordan Kesha kæmpede med at bryde sin kontrakt med sin tidligere producer, Dr. Luke.
Efter klippet sagde de to værter, at man kan »tolke det, som man vil«, og det var det.
Det endte i en grim og meget offentlig fejde, hvor David Portner udgav et afsnit af ’Call Her Daddy’, hvori han forklarede stridighederne fra sit perspektiv. Angiveligt havde han mødtes med Cooper og Franklyn og tilbudt dem en bedre kontakt og et langt højere pengebeløb, men hvor Cooper var villig til at gå med på aftalen, afviste Franklyn.
Det blev enden på Cooper og Franklyns fælles værtskab – og venskab. Franklyn følte sig forrådt af sin veninde og mente, at Cooper gik bag hendes ryg, da hun gik med til en ny kontrakt med Barstool Sports. En måned efter udkom Alex Cooper med et afsnit af ’Call Her Daddy’, hvor hun optrådte alene som vært.
Upoleret personlighed
Siden har ’Call Her Daddy’ blot vokset sig større. Daddy gang er blevet et internet-community, som hylder Alex Cooper og podcasten.
Podcastens indhold har bredt sig til emner som abort, psykisk sygdom og så selvfølgelig de velkendte kendisinterviews. Mens samtalen stadig ofte falder på sex, så er det ikke det, der fylder mest, når Cooper sætter sig ned med sine gæster.
I 2021 underskrev hun en eksklusiv flerårig kontrakt med Spotify på svimlende 60 millioner dollars. En kontrakt, som har gjort det muligt for Cooper at ansætte et helt hold, udelukkende bestående af kvinder, til at hjælpe hende med at ekspandere brandet og podcastimperiet.
Dog er hun stadig selv den, som laver det meste af arbejdet med podcasten. Hun er rykket fra New York til Los Angeles, hvor hun selv er blevet en kendis på linje med mange af dem, som hun interviewer i programmet.
Cooper er – ikke ulig Joe Rogan! – blevet kritiseret for ikke at være kritisk nok over for sine gæster. Som da hun havde Jamie Lynn Spears som gæst midt i hele #freebritney-skandalen. Samtidig siger Cooper selv, at hun har sagt nej til mange kendisser, som ville bruge hendes podcast til at promovere dem selv og deres arbejde.
Hun vil have den rene, ægte samtale, det er præmissen og prisen for at være gæst. Man skal ikke forvente et journalistisk mesterstykke af et vagthundsinterview, når man lytter til podcasten, men interaktionen mellem Cooper og hendes gæster føles ægte og minder om to gode venner i snak.
Podcasten skaber en særlig form for pr-værdi for gæsterne. Coopers ligefremme og upolerede personlighed smitter af på hendes gæster. Det er det perfekte setup, hvis man som kendis vil fremstå autentisk og ærlig.
Cooper lader nonchalant sine gæster kæderyge i sit hjemmestudie og flyde ned i de kæmpe plysstole, mens hun spørger ind til deres barndom og selv deler personlige anekdoter. Det får hendes gæster til at slippe tøjlerne og munder ofte ud i de ikoniske øjeblikke, som siden har fået et selvstændigt liv.
Som da Kylie Jenners mediesky bedste veninde Anastasia Karanikolaou for første gang indrømmede at have fået foretaget et Brazilian Butt Lift, eller da Cole Sprouse fortalte, at hans karriere som barneskuespiller har ødelagt forholdet til hans mor og efterladt ham med store mentale udfordringer.
At vi samtidig kan følge med på video, er kun et plus på ægtheds-faktoren og gør det muligt for Cooper at dele klip fra podcasten på TikTok, hvor de hurtigt bliver samlet op af algoritmen og går viralt.
’Call Her Daddy’ fylder kort sagt et hul på podcastmarkedet for millennials og Gen Z.