’Scott Pilgrim Takes Off’: Netflix-serie over elsket kultfilm er et rent knockout
I 2010 landede Edgar Wrights visuelt kulørte og musikalsk velkomponerede coming-of-age-eventyr, ’Scott Pilgrim vs. the World’. Den floppede ved billetlugerne, men er efterfølgende blevet hyldet som en kultfilm.
Wrights film baserede sig på Bryan Lee O’Malleys populære grafiske noveller, som også lagde grundstenen for beat ’em up-computerspillet ’Scott Pilgrim vs. the World: The Game’.
Her 13 år efter Wrights film fik premiere, er tiden så kommet til endnu en fortolkning – denne gang i nye klæder som en amerikansk anime på Netflix med titlen ’Scott Pilgrim Takes Off’.
Fans med et nostalgisk hjerte vil helt sikkert juble ved lyden af velkendte navne som Michael Cera, Mary Elizabeth Winstead, Kieran Culkin, Jason Schwartzman og Chris Evans, som blot er et udpluk af de i dag veletablerede Hollywood-stjerner, der vender retur og låner deres stemmer til O’Malleys energiske 8-bit-version af Toronto.
Men forventer man en slavisk reprise af Wrights film, kan man godt tro om igen.
Er det første gang, man stifter bekendtskab med ’Scott Pilgrim’-universet, kommer her en kort, spoilerfri synopsis.
23-årige Scott Pilgrim (Michael Cera) bruger det meste af sin tid på at spille bas i bandet Sex Bob-omb sammen med trommeslageren Kim (Alison Pill) og guitarist/forsanger Stephen (Mark Webber).
Han crasher hos sin homoseksuelle roommate Wallace (vidunderlige Kieran Culkin) og har en 17-årig kæreste ved navn Knives, som er smaskforelsket i den noget ældre Scott. Scott, derimod, falder pladask for den mystiske Ramona Flowers (Mary Elizabeth Winstead), der pudsigt nok ankommer til Toronto, samtidig med at hun forinden har optrådt i Scotts nattedrømmerier.
Da Scott inviterer Ramona på en date, går det hurtigt op for ham, at der er en hage ved hans potentielle fremtid med hans drømmepige: Han må nedkæmpe alle Ramonas mere eller mindre utilregnelige ekskærester for at gøre sig fortjent til hendes kærlighed.
Størstedelen af første afsnit er forholdsvis tro mod filmen – dog med et par sjove undtagelser. Da Scott flirter med Ramona for første gang, er det med en anekdote om Sonic the Hedgehog (i filmen var det Pac-Man), mens Ramona arbejder for Netflix og ikke (tech-rivalen) Amazon, som det hed sig i filmen.
I slutningen af første afsnit lander der et gedigent plottwist, som ikke skal afsløres her. Lad dig i stedet overraske af de mange uventede drejninger, når du ser animeen.
Overgangen til anime forløber gnidningsfrit, og det kommer ikke som nogen overraskelse. Edgar Wrights sukkerchok af en film bar nemlig præg af en særpræget computerspilæstetik og et pulserende tempo, som konverteres let over i animeformatet.
Den smukke introsekvens med catchy musik fra det japanske band Necry Talkie og animationsfirmaets Science Sarus (som har kreditereringer på ’Star Wars: Visions’ og ’Adventure Time’) fængslende æstetik giver serien et sublimt udgangspunkt. Teatralske karakterer som Gideon Graves og Matthew Patel (to af Ramonas ekser) er nærmest også snydt ud af næsen på en anime.
Humoren står til gengæld ikke helt så skarpt.
Mens det er herligt at høre Michael Cera igen som Scott Pilgrim, er det Ramona og birollerne, der løber med opmærksomheden i denne omgang. Altid dygtige Winstead er som Ramona seriens ubestridte hjerte, og hun giver Ramona langt mere kant, end hvad figuren havde i Wrights film.
Ellen Wong og Satya Bhabha som henholdsvis Knives og Patel skal også fremhæves for deres finurlige portrætter af to karakterer, der også i liveaction-versionen var højdepunkter. Selv Chris Evans Johnny Bravo-lignende blærerøv viser nye sider af sig selv.
Generelt skal skaberne Bryan Lee O’Malley og BenDavid Grabinski og instruktør Abel Góngora bare roses for at ramme et imponerende mix af en uforudsigelig historie, pangfarvede actionsekvenser og ungdommelig kærlighed.
Kort sagt:
Med et sæt dygtige stemmeskuespillere, en frisk og medrivende historie og et lækkert visuelt look er ’Scott Pilgrim Takes Off’ endnu et k.o. for Bryan Lee O’Malleys finurlige univers.
Anmeldt på baggrund af hele sæsonen.