’The Brothers Sun’: Komisk talent stjæler opmærksomheden fra Michelle Yeoh i Netflix’ nye gangsterserie
Søskendeforhold er en sjov størrelse. En bror eller søster kan være din bedste ven, din nemesis, din diametrale modsætning. Ofte lidt af det hele.
I ’The Brothers Sun’ er det tilfældet med de titulære Sun-brødre.
Lillebror Bruce (Sam Song Li) er en kikset medicinstuderende med en hemmelig passion for improv comedy, der lever en fredelig tilværelse i Los Angeles med sin mor, sygeplejersken Mama Sun (Michelle Yeoh). Storebror Charles (Justin Chien) er derimod sin fars højre hånd i én af Taiwans mest berygtede bander.
Brødrene har ikke haft kontakt i mere end et årti, men da farmand forsøges myrdet af maskerede banditter, må Charles forlade Taipei for at beskytte sin mor og intetanende lillebror fra de ukendte fjender. Som arvingerne til familiens imperium må han og Bruce (der lige skal fordøje, at hans familie er superrig og superkriminel) finde ud af, hvem der står bag.
’The Brothers Sun’ balancerer hele tiden på en knivsæg mellem action og komedie. Og når dræbermaskinen Charles slår sig løs, er det virkelig voldeligt. Han har knap nok sat fod i Los Angeles, før han igen angribes i adskillige velkoreograferede kampscener på alt fra en koreansk spa til en børnefødselsdag med gangstere i dinosaurkostumer.
Når han ikke slår sin modstandere til plukfisk, bliver det dog tydeligt, at manuskriptforfatterne ikke har vidst, hvad de skulle stille op med ham. Hans indre kamp mellem pligten over for sin familie, og hvad han egentlig ønsker, føles hurtigt udtrådt. Hans dynamik med sin følsomme bror løftes heller aldrig over banale klichéer.
Charles parkeres ved en udmattende flirt med barndomsveninden Alexis (Highdee Kuan), der nu agerer statsadvokat i Los Angeles. Deres relation føles mere som en tjekliste af plotpunkter, der skal nås igennem, i stedet for en blomstrende forelskelse.
Heldigvis har seriens skabere, Byron Wu og Ryan Murphys langvarige samarbejdspartner Brad Falchuk, ramt en komisk guldgrube i den ukendte Sam Song Li. Af de to brødre markerer han sig som the one to watch. Han er eminent som den naive og godhjertede Bruce, og der er nærmest ikke én enkel scene, hvor han ikke kan fremprovokere et grin med sin oprigtige kiksethed.
Som da han ‒ efter at have brugt alle sine skolepenge på et improv comedy-kursus ‒ modvilligt forsøger at sælge stoffer på en natklub. Så længe han blot »laver overleveringer og modtager penge, er det teknisk set ikke at sælge stoffer«. Plus, det ville være en god skuespiløvelse.
Én af de mere interessante aspekter er Bruces langsomme erkendelse af, at hans familie har gjort forfærdelige ting for penge. Og at det også gælder hans mor.
For hun er ikke én, man løber om hjørner med. Michelle Yeoh har etableret sig som filmlegende med en række kampsportsfilm bag sig, senest cementeret i den syrede ’Everything Everywhere All at Once’. Men som matriarken Mama Sun foregår hendes kampe mest over Mahjong-bordet med byens sladrende aunties.
Da hun på et tidspunkt vender tilbage til Taiwan, konfronteres hun med det liv, hun efterlod. Det er i øjeblikke som disse, at man fornemmer hjertet bag ’The Brothers Sun’. Serien har et asiatisk-amerikansk hold både foran og bag kameraet, og det kan tydeligt mærkes. Her er ingen hvid bedste ven, og der bliver talt lige så meget mandarin som engelsk.
Det er forfriskende at se Netflix turde satse på den slags historier.
Som afsnittene skrider frem, begynder konflikten mellem banderne at køre i tomgang. Sun-familien danner og bryder alliancer, som vi andre skifter undertøj, og til sidst sidder man med et miskmask af intriger, der er svære at gennemskue, og endnu sværere at gå op i.
Det er, når serien vender blikket mod familien, at den er bedst. De mest spændende scener er ikke dramatiske alle-mod-alle-skududvekslinger, men ved Mama Suns køkkenbord.
Kort sagt:
Paradoksalt nok er det kun den ene bror i ’The Brothers Sun’, der for alvor er interessant. Han har til gengæld karisma nok til at berettige en hel dag på sofaen i selskab med den kriminelle Sun-familie.
Anmeldt på baggrund af hele sæsonen.