(Spoiler-alert: Slutningen på ’The Penguin’ beskrives i artiklen)
Miniserien ’The Penguin’, der som bekendt er en forgrening af ’The Batman’-universet, nåede mandag sit ottende og sidste afsnit. I denne omgang, i hvert fald.
Bølgerne gik højt, da opgøret mellem Colin Farrells Oz og Cristin Miliotis Sofia Falcone nåede sit bristepunkt, mens Oz’ mor Francis og højre hånd Vic skulle forsøge at komme helskindet ud af det hele.
Et kapitel er blevet lukket, men med det samme har man vendt kikkerten mod det kommende. Sidste afsnit lagde nemlig grundstenen for den rolle, vi kommer til se Oz Cobb aka. Pingvinen i, næste gang vi møder Bruce Wayne i ’The Batman: Part II’, som står til premiere i 2026.
Vi samler her op på, hvad skaberne af ’The Penguin’ har sagt om afslutningen.
Dit træk, Batman
Oz vandt. Med hjælp fra højrehånden Vic, de resterende kriminelle banders højrehænder i byen og et politisk skaktræk fik Pingvinen definitivt etableret sig selv som Gothams kriminelle overhoved. Iført tuxedo og med tophatten i hånden til sidst, præcis som man kender ham fra tegneserierne.
Og i afsnittets allersidste skud så vi (endelig!) Batman-lyset skinne i de mørke skyer over Gotham, og dermed blev konturerne tegnet for den kommende opfølger til ’The Batman’.
I et interview med Deadline fortæller showrunner Lauren LeFranc, at det var en tidlig beslutning at vise lyset til sidst, men ellers ikke have Bruce Waynes alter ego med i serien overhovedet.
»Det var altid en samtale, jeg havde med Matt Reeves (instruktør af ’The Batman’ og producer på ’The Penguin’, red.). Skulle Batman være med i vores serie eller ej? Jeg ved, det blev en slags kontroversiel ting at sige, at han ikke skulle, men det føltes virkelig bare, som om det ville forringe vores karakterer. Batman optager meget plads«, forklarer hun og fortsætter:
»Hvis Oz nu har opnået et magtniveau, hvor Batman lægger mærke til ham, er det virkelig det, vi ville indikere til sidst«.
Alt ægte er væk
De sidste skridt på stigen mod toppen var ikke uden komplikationer.
I en voldsom konfrontation, hvor Sofia Falcone omsider havde frie hænder til at pine Oz for alt det bedrag, han har udsat hende for, forsøgte hun at tvinge den foruroligende sandhed fra barndommen ud af Oz foran hans mor. Og her blev det for alvor understreget, hvor langt Oz er villig til at gå for at hige sig fast til sit eget selvbillede. Ikke engang Francis’ næsten afskårne finger kunne få hendes søn til at indrømme, at han var skyld i sine egne brødres død.
Tidligere i serien så vi, hvordan Oz lod sine brødre drukne i en underjordisk tunnel, da de var børn, eftersom de fik opmærksomheden fra deres mor. Denne beslutning beskriver LeFranc over for The Hollywood Reporter som impulsiv ondskab.
»Jeg tror ikke, han skabte et scenarie, hvor han ville dræbe sine brødre eller lade dem dø. Men det er ligegyldigt, fordi det er lige så voldeligt at lade din impulsivitet kontrollere dig og så føre det ud i livet«.
Efter Francis har stukket en knust flaske i maven på sin søn og kaldt ham en djævel, får hun det, der ligner et hallucinatorisk anfald, som efterlader hende som grøntsag i en hospitalsseng.
Her må hun nu ligge i Oz’ hjem, mens elskerinden Eve cosplayer som hans mor og fortæller Oz alle de ting, han altid har villet høre. En tragisk udvikling for en mand, som nu ellers har fået alt, han har længtes efter, altså bortset fra en ægte relation til et andet menneske.
Serieskaber LeFranc forklarer til Deadline, at denne tilgang er indgroet i Oz’ mentalitet: »For mig har hele hans ting været, at kærlighed er transaktionel. Det er hans største frygt, men det er noget, han virkelig står ved. Så når han indser, at han ikke kan få sin mors kærlighed på den måde, han føler, han fortjener (…), skaber han sin egen illusion med Eve«.
Et uundgåeligt endeligt
Efter Oz slap væk fra Sofia og fik lappet sig sammen, slog han en god handel af med et byrådsmedlem, som kunne nyde godt af den offentlige hæder for at spænde ben for Sofia, samtidig med at Oz kunne komme ind i de fine rækker hos byens elite. Og da alle byens forbryderbosser derefter blev nakket af deres egne underordnede i et stort kup, havde Sofia ikke flere allierede og måtte se sig placeret i Arkham på ny.
En skæbne, Farrell ikke nødvendigvis så som den mest oplagte, fortæller han i et interview med The Hollywood Reporter:
»I afsnit otte forstår jeg godt, hvorfor det at sende Sofia tilbage til Arkham, teoretisk, på en interessant måde er mere ondskabsfuldt end at dræbe hende. Jeg forstår det argument. Jeg køber det ikke nødvendigvis, efter al faren og truslen, hun har præsenteret sig selv til at være – som er utroligt imponerende og kraftfuld. Jeg tror, Oz ville skyde en kugle i panden på hende. Men det var ikke det, de havde lyst til at gøre ved slutningen af serien. Så jeg gik med det«.
Oz sejrede, men det var dog ikke uden ofre. Og nu kommer vi til det …
Vic klarede den ikke. Det var hele tiden seriens elefant i rummet, og Farrell advarede os sådan set, da han sidste måned sagde til Virgin Radio UK om Pingvinen, at »jeg vil være overrasket, hvis nogen kan lide ham ved slutningen af afsnit otte«.
Ved en bænk har Oz og Vic et øjeblik sammen, der virker som en kærlig stund, men hurtigt udvikler sig til seriens mest grusomme scene. Vic når lige at fortælle Oz, at han betragter ham som familie, før Pingvinen kvæler ham, tager hans penge og smider hans ID i floden. For familie gør jo én »pissesvag«.
Farrell beskriver beslutningen som betinget af oplevelsen med Oz’ mor, som netop har lært ham en tragisk, men vigtig lektie: »Lige efter Oz’ kærlighed til sin mor blev brugt imod ham og næsten fik ham ned med nakken, er idéen om at have nogen så tæt på, at det ville gøre ham sårbar, noget han ikke kan have med at gøre«, siger han.
Family makes you weak pic.twitter.com/bTYLrNJitz
— VENGEANCE🦇 (@BatSource1) November 11, 2024
En pointe, som LeFranc også udtrykker i et andet interview med The Hollywood Reporter: »Jeg tror, Oz dræber Victor, fordi Victor har set ham fra hans mest sårbare side, og fordi Victor virkelig holder af ham og elsker ham – og fordi Victor ser ham som familie«.
Til DiscussingFilm fortæller instruktør Matt Reeves desuden, at han indså Vics skæbne, så snart han mødte karakteren i manuskriptet: »Det var sådan: ’Åh den stakkels dreng’. Jeg blev meget begejstret, og det fik mig til at tænke som instruktør sådan: Du venter bare på øjeblikket, hvor den her dreng kommer til at dø«.
Hvad bliver det næste?
Serien er blevet et seerhit for Max og HBO, hvilket selvfølgelig igangsætter diskussionen om en sæson 2.
Og samtalerne blandt skaberne er tilsyneladende allerede i gang. Reeves har udtalt til Entertainment Weekly, at samtalerne er begyndt omkring, hvordan en ny sæson kunne se ud: »Vi er, på en meget foreløbig måde (…) begyndt at snakke om, hvad der ville være fremgangsmåden«, bekræfter instruktøren. »For mig er det virkelig vigtige, at vi gør os fortjent til det«, fortsætter han.
Farrell udtalte også til The Hollywood Reporter, at han er klar på mere, hvis idéen er den rette.
Men indtil videre må vi vente på ’The Batman Part II’, som står klar i 2026, hvis alt går, som det skal. Farrell afslørede desuden i samme interview, at han har skrevet kontrakt på en hel ’The Batman’-trilogi, og at han i den kommende toer er med i »fem eller seks scener«.
Det bliver et opgør med Battinson, vi ser meget frem til.
’The Penguin’ kan ses på Max.