INTERVIEW. Der er en udpræget ‘anything goes’-mentalitet til stede i ‘Emilia Pérez ’: En musical med en bombastisk moderne operahistorie, der samtidig er en gangsterfilm og en queer coming of gender-fortælling.
Eller som forskellige kritikere har forsøgt at tagline den (uden held): »’Sicario’ instrueret af Pedro Almodóvar« eller »’Mrs. Doubtfire’ instrueret af Pedro Almodóvar« .
‘Emilia Pérez’ handler om den fattige advokat Rita, der arbejder for at få kriminelle frikendt i det korrupte Mexico City. Hun kommer dog på sit livs opgave, da kartelbossen Manitas Del Monde beder om hendes hjælp til at transitionere og lægge underverdenen bag sig for at starte et nyt liv som kvinden Emilia Pérez .
Hvis Rita løser den svære opgave, bliver hun belønnet med nok penge til aldrig at skulle arbejde igen.
SE ‘EMILIA PÉREZ’ VED SOUNDVENUES FORPREMIERE 10. DECEMBER
Filmen er altså ikke instrueret af spanske Pedro Almodóvar, men franske Jaques Audiard, der er kendt for ‘Profeten’ og ‘Smagen af rust og ben’. Musicalen er baseret på hans egen opera-libretto med inspiration fra den franske forfatter Boris Razons roman ‘Écoute’.
Og resultatet er uden tvivl et usædvanligt hit. En kunstnerisk, ikkeengelsksproget film med et kvindeligt, spansk og latinamerikansk cast i front, der spås gode chancer ved næste års Oscar-uddeling. Ved Cannes-festivalen i år vandt ensemblet en samlet pris for bedste kvindelige skuespiller.
Dette ensemble tæller storroste spanske Karla Sofía Gascón i titelrollen sammen med Hollywood-skuespillere som ‘Avatar’- og ‘Guardians of the Galaxy’-stjerne Zoë Saldaña og multitalentet Selena Gomez, som vi mødte til et online-interview i oktober forud for filmens premiere.
Her blev det tydeligt, at filmen er et livsændrende hjertebarn for de to amerikanske stjerner. For både Gomez og Saldaña spejler filmens fortælling om nye begyndelser også, hvad den har betydet for dem personligt.
»En sand gave«
»Det betyder alt. At jeg ikke er færdig«, fortæller Zoë Saldaña om sin rolle i ‘Emilia Pérez’.
»Jeg stolede på det fra start. Jeg ser det ikke som farlige risici for mit liv og min kunst, hvis jeg presser mig selv til at vokse og udforske. Det, der kan være farligt og risikabelt, er, hvis jeg føler, jeg sidder fast og ikke kan. Den her historie skræmte mig på den bedste måde muligt«.
Selvom den 46-årige skuespiller har været med i nogle af verdens mest indtjenende filmfranchises og bestemt er vant til fysiske action- og eventyrroller, giver hun udtryk for, at arbejdet med karakteren Rita i ‘Emilia Pérez’ var i en liga for sig.
Saldaña spiller således på sit andet modersmål spansk, som hendes pueroricanske og dominicanske forældre talte i barndomshjemmet i New York. På samme tid både synger hun og trækker på sin fortid som udannet danser, der skaffede hende sin allerførste filmrolle i balletdramaet ‘Center Stage’ fra 2000.
»Der er så meget mere til min kunst, end hvad man ser med det blotte øje. Og jeg er ansvarlig for og i kontrol over at skubbe det fremad. Jeg blev genforenet med dele af mig selv, som jeg begyndte på som meget, meget ung – ballet og musikteater«, fortæller Saldaña.
»Og jeg vidste ikke, hvor meget jeg savnede det, indtil jeg blev præsenteret for en karakter, der rummede alt mit håndværk som kunstner og i sidste ende historiefortæller. Så det var en sand gave«,.
Fra Cannes til Waverly Place
Udbrydertrangen giver genlyd, når Selena Gomez beskriver ‘Emilia Pérez ’.
»Jeg har haft lyst til at lave noget som det her længe. Og med det mener jeg at udvide mig som skuespiller. Jeg ville gerne have, at nogen troede på mig, og det var det, Jaques (Audiard, red.) gjorde. Han gav mig selvtillid til virkelig at give den gas«.
Udover at være popstjerne, dollarmilliardær og verdens mest fulgte kvinde på Instagram spænder den 32-årige skuespillers skuespilkarriere fra Disney Channel-børnestjerne til hyggekrimien ‘Only Murders in the Building’ og Harmony Korines ‘Spring Breakers’.
At bryde med sit mainstream-image er til gengæld stadig en kamp.
I ‘Emilia Pérez ’ spiller Gomez den forhenværende kartelboss Manitas del Montes kone Jessi, der bor i eksil med sine børn i troen om, at hendes mand er død. I virkeligheden lever husbonden nu som kvinden Emilia Pérez, og efter et par års adskillelse bliver savnet til familien for stort, og hun vender tilbage til dem som Emilia uden at afsløre sin gamle identitet – hvilket sætter relationen til ekskonen under pres.
»Jeg kan godt relatere til nogle af de udfordringer, Jessi oplever. Du ved – på den ene side at have en masse ting, men ikke være glad. Den følelse forstår jeg. Og så synes jeg virkelig også bare, hun var vild. Jeg elskede udfordringen. Jeg er okay med at kæmpe for en rolle. Jeg kæmpede for den her, og jeg elskede det. Jeg føler, jeg fortjente den«, fortæller hun.
Hos Indiewire har Jaques Audiard beskrevet Gomez som et »levende oxymoron«.
»Jeg vil ikke begrænse mig selv. Jeg vil gerne lave lidt af alting, fordi jeg elsker det«, opsummerer hun selv sin karriere, der i 2024 altså både har talt en Cannes-pris og et ‘Magi på Waverly Place’-reboot.
»Da jeg var barn, var jeg med i en Disney-serie, og den serie bringer jeg nu tilbage for familier og børn. Og så får jeg lov til at lave noget som ‘Emilia Pérez’, og det er transformativt og virkelig fantastisk. Jeg kan ikke lide at holde mig selv tilbage, men jeg håber, at der her er noget, hvor folk ser, hvad jeg er i stand til. Jeg håber, det åbner for flere muligheder«, forklarer Gomez.
Transition
Filmen handler om at opdage sig selv. Hvad betyder det tema for dig, Selena?
Selena Gomez: »Hver gang jeg bliver for magelig eller føler, at jeg sidder fast, har jeg brug for noget, der kan hjælpe mig til at føle mig inspireret igen. Og det var det, jeg fandt med den her film. At der var nogen, der troede på mig, reinspirerede mig totalt. Det ændrede mit liv. Jeg har fået livslange venner. Jeg har arbejdet med en af filmkunstens bedste instruktører, og det har allerede fået mig til at være mere taknemmelig. Jeg er altid i transition, og det tror jeg altid, jeg vil være«.
Projektet adskiller sig også fra meget andet, du har lavet Zoë. Udfordrede det, hvordan du gik til rollen? Måtte du give slip på mere kontrol?
Zoë Saldaña: »Ja. Og jeg er så bange for det ukendte. Jeg er så bange for overraskelser. Jeg har altid følt, at hvis jeg er fuldstændigt forberedt, du ved til en grad, der er dødbringende, så kan jeg være tryg, og så skal jeg nok klare mig, og jeg kommer ikke til at fejle. Som jeg bliver ældre, er det et meget angstdrevet sted at være i hele tiden«.
»Jeg har altid haft en frygt for at skuffe folk, men det skyldes mere end noget, at jeg har en indlæringsvanskelighed. Jeg er ordblind, og jeg lider af angst, og jeg er bare så træt af at holde det skjult og holde sammen på det hele. At opføre mig, som om jeg er ligeglad, og at jeg ved præcis, hvad jeg skal gøre. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre halvdelen af tiden, og det er okay, når folk omkring dig, fortæller dig, at du er okay«.
»Nogle gange er det bare godt at stole på folk omkring dig, hvis du føler, de er rene i hjertet, og så bare lade dem tage dig med på tur«.
Hvilken betydning har filmens LGBTQ+-emner haft for jer?
Zoë Saldaña: »Den bliver ved med at påvirke mit syn på liv, på transliv. Jeg har en nevø, jeg er meget, meget stolt af, som er trans. Jeg føler, de har lært mig så meget, og i årevis har jeg bare været i gang med at vokse, lære og været betaget af, hvor vidunderlige mennesker vi kan være, hvis vi alle sammen bare forstår hinanden og giver hinanden plads«.
Selena Gomez: »Historien handler om at få en chance til og at komme igen, og jeg synes, det er sådan en smuk måde at vise folk vejen og forhåbentlig give dem håb om, at det er så meget bedre at leve dit liv autentisk end at prøve at være noget, du ikke er. Jeg er så glad for, hvor meget kærlighed filmen får. Karla (Karla Sofía Gascón, red.), er en naturkraft, hun er så talentfuld, og jeg kunne ikke være mere stolt af at være ved siden af hende. Jeg håber, at folk føler sig set«.
‘Emilia Pérez ’ er fyldt med store armbevægelser og gaber over meget i forhold til genre, tema og historie. Havde I altid en klar følelse af retning?
Zoë Saldaña: »Jeg er et menneske, der lever uden nogen kasser, begrænsninger eller mærkater. Om noget føler jeg, at jeg er kommet så langt her, fordi jeg har det med at løbe væk fra at blive puttet i en kasse. Som kvinde, og som farvet kvinde, er der i forvejen meget, hvor jeg altid bliver inviteret til at bo ét sted og aldrig slippe ud. Det kræver en stor mængde arbejde og indsats at undgå«.
»Min tilgang til ‘Emilia Pérez ’ har været på samme måde. Jeg så ikke det her som, ‘åh, en thriller eller et kartel’. Jeg så fire kvinder, der var desperate efter at slippe ud og finde hver deres autentiske frihed«.
Lige nu er der virkelig en musical-trend i gang, og der er stort udsving i modtagelsen, især for de eksperimenterende. Er I bange for, at genren skræmmer folk væk?
Selena Gomez: »Nej. Jeg tror om noget, det er en del af historien. Ikke alle kan lide musicals, og det er helt normalt. Men, du ved, lad være med at afvise det, før du har prøvet det«.
Hvordan ser I filmens chancer i Oscar-kapløbet?
Zoë Saldaña: »Jeg er meget overtroisk, og jeg kan også godt lide at holde mine fødder på jorden. Det ville være smukt, hvis filmen nåede helt derhen til målstregen, for det betyder, at det vil være en historie, mange folk verden over vil kunne se og opleve, hvor særlig ‘Emilia Pérez ’ har været«.
‘Emilia Pérez ’ får premiere 9. januar, men kan opleves til Soundvenues forpremiere allerede den 10. december.