Som designer er Mark Tan en gentleman af den klassiske slags. Det beviste han allerede fra det øjeblik, publikum ankom til de storladne, arkitektoniske omgivelser på Københavns Universitet, hvor et glas champagne og en cellist ventede.
På catwalken kom gentlemandyderne til kende med en kollektion, der igen var dedikeret til kvinder, der går efter det enkle, men ekstravagante look. Med fokus på håndværket med flotte detaljer i syningerne og med næsten alt overflødigt skåret fra formåede Mark Tan at få det til at se så let ud, selv om han er en ener herhjemme og har en international aura omkring sig. Det er ikke ligefrem hverdagstøj, han laver.
Nogle få ting fik dog lov til at kradse i lakken, særligt det lidt dystre house-soundtrack og modellernes overdimensionerede påklistrede øjenvipper, der virkede mere makabre end elegante. Påsyede blomster, der glitrede i lyset, brød også nogle af de ellers farverene design, mens der var smæk på et jakkesæt i blomstret print.
Noget andet, der kradsede, var nok knæene på en af modellerne, der ikke kunne håndtere de høje stilletter på det glatte stengulv. Det kan være svært at være en moderne, ung kvinde i Mark Tans eventyrlige modeparadis – hvor der var blev lukket et par mænd ind denne gang (ligesom den androgyne model Vincent Beier igen var med).
Showets højdepunkt
Okay, Charlie Bredal kan se godt ud i hvad som helst, men hun var nærmest majestætisk i den lange, pink kjole med slids i siderne og høj hals og en tilhørende bombastisk, beige jakke med påsyede glimtende blomster. Wow! Mark Tan kan også lave pelse som få andre, men af politiske årsager lader vi den ligge i denne omgang.
Showets største overraskelse
Da den første herremodel entrede catwalken i en lang jakke i en psykedelisk farvepallet fra koksgrå over hotpink til douchet lyserød. Et atypisk spraglet design for Mark Tan, og som også stak ud i en ellers enkel og elegant kollektion.
Læs også: Følg hele vores dækning af Copenhagen Fashion Week