I går fik ‘Girls’-skaberen nok. Uden at pege fingre bebudede hun, at det skal være slut med at lade fotografer og magasiner billedbehandle fotos af hende. Hun vil kunne genkende sig selv og sørge for, at hendes billeder netop bakker op om den ægthed og kærlighed til sin krop, som hun blandt andet er blevet kendt for igennem ‘Girls’.
Men selv om hendes streg i sandet gik verden rundt, så er Lena Dunham blot den seneste af en længere række af kendte kvinder, der har udstillet retoucheringens bidrag til et forskruet syn på kvindekroppen.
I sit essay i går takkede Lena Dunham for eksempel Disney-stjernen Zendaya, der for et halvt år siden postede ovenstående billede på Instagram, hvor hun udstillede, hvordan magasinet Modeliste især havde gjorde hendes lår og hofter mindre. »Det er sådan noget her, der gør kvinder selvbevidste, der skaber de urealistiske skønhedsidealer, som vi har«, skrev hun blandt andet.
i find this curious – two photos from today, one edited so my skin is perfect and one real. remember flaws are ok :-) pic.twitter.com/PuRhxt2u2O
— Lorde (@lorde) March 31, 2014
Lorde har også udstillet den ærgerlige jagt efter det perfekte, da hun i 2014 tweetede to billeder fra den samme Lollapalooza-koncert i Chile. På det ene var hendes hud tydeligvis blevet retoucheret helt glat. Uden at pege fingre af nogen specifikt skrev australieren: »Husk at skavanker er okay«.
apart from the fact that i’m pretty sure this magazine gave me a new nose (:|), i really like this photo pic.twitter.com/Ehk9QMYPjf
— Lorde (@lorde) April 16, 2014
En måned senere udstillede hun det canadiske magasin Fashion, som hun mente havde gået lidt for hårdt til hendes næse i retoucheringen.
I december 2013 var det Lady Gaga, der langede ud efter Glamour efter magasinets cover med hende.
»Jeg følte, at min hud var for perfekt. Jeg følte, at mit hår så for blødt ud«, sagde popsangeren blandt andet, da hun paradoksalt nok modtog prisen som årets kvinde af selvsamme magasin.
Hun opfordrede til større inklusion og til, at folk kæmpede imod de kræfter, der får dem til at føle, at de ikke er smukke, ligesom hun tilskyndede, at magasinet overvejede, hvad de lavede.
»Det er fint at skrive om forandringer i magasinet. Men hvad jeg gerne vil se, er forandring på jeres forsider. Når forsider forandrer sig, så forandrer kulturen sig«, sagde hun.
Ligesom med Dunham kom Lady Gagas afstandtagen efter en Vogue-forside, som hun selv havde været glad for, men som flere anklagede for at have retoucheret hende til ugenkendelighed. Måske var det også med det i baghovedet, at hun året efter valgte at tage afstand til billedbehandlingen.
Keira Knightly har også prøvet at få nok af at blive retoucheret igen og igen, som for eksempel på filmplakaten til ‘King Arthur’ fra 2004. Sjovt nok fortalte hun dengang The Guardian, hvordan hun havde trænet så meget til rollen, at hendes barm var blevet mindre. Det kunne man dog ikke se, da filmplakaten kom ud – tværtimod.
Det var netop sådan en oplevelse, der fik skuespilleren til at lade sig fotografere topløs til Interview Magazine i 2014.
»Min krop er blevet manipuleret så mange gange af forskellige årsager, hvad enten det har været af paparazzifotografer eller til filmplakater«, sagde hun til den engelske avis The Times. »Dette shoot (til Interview, red.) var et af dem, hvor jeg sagde: Okay, jeg har det fint med et topløst billede, så længe I ikke laver dem større eller retoucherer. Fordi det føles vigtigt at sige, at det ikke betyder noget, hvilken form du har«.
»Kvinders kroppe er en kampplads, og fotografiet har delvist skylden«, sagde Knightly også til The Times dengang.
Lena Dunham takkede også Jamie Lee Curtis i sin essay for at have vist vejen, og hun tænkte nok på, dengang skuespilleren i 2002 stillede op til et shoot for magasinet More uden makeup og uden efterfølgende billedbehandling.
»Jeg har ikke flotte lår. Jeg har meget store bryster og en blød, fed lille mave. Og jeg har fedt på ryggen. Folk tror, at jeg går rundt i små spaghettistropkjoler. Jeg vil ikke have, at intetanende 40-årige kvinder skal tro, at det er sådan, det er. Det er et bedrag. Og det er mig, der foreviger det«, sagde den dengang 43-årige Curtis.
Billedbehandling af den slags disse kvinder udstiller forsvinder nok ikke lige med det samme, hvilket de 14 år, der er gået fra Jamie Lee Curtis’ fotoshoot til Dunhams essay også tydeliggør. Men det er en vigtig knytnæve i bordet, hver gang det bliver udstillet. Og Dunham tager altså skridtet videre, hvis hun kan holde fast i sit endelige farvel til retoucheringens virkelighedsforvrængning.
Læs også: Lena Dunham vil ikke photoshoppes længere