Der er noget sjovt i, at nogle af Københavns dyreste hoteller ligger i de tunge kvarterer omkring Hovedbanegården, som for eksempel SAS Radisson, der torsdag aften lagde foyer til Astrid Andersens AW18-show. Det er luksus, der møder hverdagen, hvilket man også kan sige om designerens tøj, som netop blander hverdagsagtigt sportswear med en luksustilgang.
Men til lyden af Soleimas soundtrack viste modellerne også nye sider af Astrid Andersen på catwalken. For med vide, lette silkesæt, lange pullovers og fleecejakker blev der malet med en bredere pensel, uden at Andersen gik uden for stregerne, som indrammer hendes genkendelige univers.
Inspirationen var denne gang Buffalo-bevægelsen i London, der inkorporerede både mode, musik og kunst. I sin essens handlede den om at bryde regler og være åben over for det nye. I hænderne på Astrid Andersen lod det især til at resultere i, at materialer og mønstre blev blandet endnu mere, end vi plejer at se fra hendes hånd.
Der var især skotsktern i forskellige farver og retninger blandet med striber, hendes signaturblonder, pels og så videre. Samtidig var de løsere silhuetter, som Andersen tidligere har inkorporeret, nu med til at understrege Buffalo-tidens løsslupne rave-kærlighed.
Men midt i det nye og Buffalo-inspiration stod grundstenen urokkeligt og sørgede for, at Andersen hele tiden var på sikker grund og fastforankret i den imponerende dna, hun har ombygget. Tracksuitet, blonden, det voluminøse overtøj gjorde, at det emmede af hendes coolness – og ja, luksus.
Showets højdepunkt
Der var mange, men når valget er faldt på dette sæt, er det, fordi det netop er billedet på den udvikling, kollektionen synes at bevise. Hvis du for et år siden, havde set en kvinde i det sæt tøj, havde du næppe tænkt Astrid Andersen. Der er ikke meget sport eller hiphop over hverken cowboyhatten eller den oversize skovmandskjorte, men i kollektionens fortælling og kontekst fremstod det som en naturlig del af den kontinuerlige fortælling, hun fortæller.
Showets største overraskelse
Det overraskede måske ikke lige frem, at Astrid Andersen formåede at udvide sit univers, men det var i hvert fald forfriskende, og anything goes-tilgangen til stylingen var både sjov og i tråd med, hvad man har set ved flere af de internationale herremodeuger, men desværre knapt så meget under Copenhagen Fashion Week i denne omgang.
Læs også: Showanmeldelse: All hail Heliot Emil
Se hele vores dækning af Copenhagen Fashion Week HER.