Vesterbro Festival 02: Källing – en kælen overraskelse
På en upcoming-festival, hvor man stort set kun kunne orientere sig efter bandenes navne, viste Källing sig som noget af en overraskelse. Bag det let flabede navn gemte sig nemlig en aldeles sødmefuld vise-rock, der udfoldede sig perfekt på den intime og godt gemte SideB-scene.
I front for det to år gamle københavnerband står sangerinden Tine Kjær, der med sine yndigt poetiske dansksprogede tekster og charmerende portvinsstemme med stedvis amäricansk accent legede overbevisende mellem tonerne fra den dynamiske og velspillende backing bestående af to guitarer, bas og trommer.
Kjær har nok lyttet til mere Savage Rose end de fleste på sin alder, og hendes stemme ville sandsynligvis være gledet ubemærket ind på den Berlinske cabaret-scene i 20’erne. Det virker på én gang befriende og forfriskende i en tid, hvor det er enten Björk eller tresserne og halvfjerdsernes amerikanske rockdronninger, der sætter standarden for de danske kvindestemmer.
Bandet spillede et kort og kontrolleret set på en god halv time. Materialet var stærkt og varieret, og da det kom til ekstranummeret var der plads til endnu en overraskelse. Stille og roligt begyndte bassisten at daske til sine strenge, trommerne tonede ud, og snart efter gik de to guitarer med på legen og begyndte at file deres strenge på langs. Det lille glansfulde og drømmende slutbillede var en stærk afrunding fra et band med åbenlyst overskud.