Jesse Malin
Jesse Malins musik er ofte blevet beskrevet som punkrock. Det er i hvert fald i denne genre, han selv synes, at han hører hjemme. Det er dog svært at finde eksempler på punkrock på Jesse Malins nye album ‘The Heat’.
Mange af sangene på ‘The Heat’ tager, ligesom en del af sangene på hans forrige album ‘The Fine Art of Selfdestruction’, udgangspunkt i New York. Dette får man især fornemmelsen af på numre som ‘Mona Lisa’, hvor Jesse Malin synger om “medicate the counterculture 9/11 baby boom” og selvfølgelig på nummeret ‘Silver Manhattan’.
Bruce Springsteen har erklæret, at han er stor fan af den unge kunstner. Dette kunne meget vel skyldes, at albumet har en lyd, der minder ufatteligt meget om den klassiske rocklyd, som “bossen” ofte selv kreerer. Han kunne derfor se Jesse Malin som en ung udgave af sig selv.
‘The Heat’ lyder også en smule som Ryan Adams, som dog i denne omgang ikke har været så aktivt deltagende i produktionen, som på det forrige album. Han har kun lagt vejen forbi studiet og bidraget med guitar på ‘Block Island’ samt sit talent bag en mixerpult i nummeret ‘Silver Manhattan’.
Generelt er albummet dejligt lyttevenligt, men der er dog ikke de store overraskelser gemt på det. Det minder overraskende meget om det forrige album, og man opdager nærmest ikke, at numrene skifter. Dog er der enkelte numre, som ‘Silver Manhattan’ og ‘Hotel Columbia’, der gør albummet værd at lytte til.