Århus Took It 2004: M.O.P. – hiphoppens heavy metal
M.O.P er på vej op i hiphoppens sværvægter klasse efter at være blevet signet af Jay – Z og Damon Dash’ Rocafella Records. Søndag aften skulle de tunge drenge bringe Århus Took It 2004 til en værdig afslutning sammen med et publikum der før M.O.P gik på, virkede som om de snarere var kommet for at se girafferne end for at være med til en fest. Om det var fredagen og lørdagens udsving på alkoholbaramometret, der hævnede sig, eller om publikum bare ikke følte ålborgenseren Niarns forudgående koncert er et åbent spørgsmål, der dog ikke behøves at stå helt ubesvaret hen. For efter en malplaceret indledende ti minutters lydprøve, gik drengene fra Brownsville, Brooklyn lige til sagen med det elektriske ‘Cold as Ice’.
Og med et skiftede stemningen i Ridehuset som hos en skitzofren og arme, øl og vandflasker røv i vejret og selv den mest tømremandsbefængte træmand måtte stoppe med at nuldre lommeuld og kaste sig ind i kampen. M.O.P var på scenen og det kunne høres og mærkes. Lydmanden kom pludselig på arbejde og på DJ Lacy Lazes opfordring var lydniveauet blevet hævet en 20-30 decibel. Helt styr på det tekniske kom der dog aldrig under koncerten og et par gange blev musikken stoppet på grund af løse forbindelser.
Men M.O.P. fortsatte ufortrødent gennem deres hårdtslående hiphop landskab og publikum kvitterede med begejstring på de mange “call respons” som M.O.P. smed ud i Ridehuset. Stemningshøjdepunktet kom da DJ Lacy Laze euforisk spænede ned fra sin dj-pult og scorede tidens nemmeste point ved at forklare, at han heller ikke har tænkt sig at stemme på George W. Bush hvorpå et ellevildt publikum ganske spontant brød ud i taktfaste “fuck George Bush!” råb.
Med sig på scenen havde M.O.P bragt kvinderapperen Fox til sin første liveoptræden og hun gav et ikke specielt imponerende nummer. Ellers agerede hun bare hypeman sammen med Dj Lacy Laze og den M.O.P’er der ikke rappede, så der var rift om mikrofonerne og det var ofte et godt spørgsmål hvem det egentlig var, der havde rap-teten på scenen blandt alt råberiet og snøvleriet. Men det er M.O.Ps stil og publikum havde de i hvert fald med sig gennem hele showet. Det er ikke deres flow og rap de udmærker sig på, men derimod deres energi og engagement. De gjorde også deres til, for at holde folk på stikkerne ved f.eks. to gange at spille den militante ‘Ante Up’.
M.O.P var under hele koncerten 100% til stede på scenen og tog tydeligvis publikum seriøst, hvilket de også proklamerede højtideligt. Det var en times hiphop af tungeste, men samtidig mest energifyldte skuffe og publikum kunne lide det.
Med det sluttede et overordnet set vellykket Århus Took It 2004, hvor ingen koncertoplevelser har været fremragende, men mange har været gode. Århus Took It er det et prisværdigt arrangement, der år efter år bringer hiphop kunstnere af høj kvalitet til Danmarks næststørste by. Desværre har der efter arrangørernes eget udsagn ikke været langet nok billetter over disken til det udvidede Århus Took It og det er derfor et åbent spørgsmål, om Århus vil tage den næste år igen. Det håber vi!