Afenginn
I den mere bizarre ende af det musikalske spektrum finder vi kvintetten Afenginn, der med et slet skjult Balkan og sigøjner-inspireret sammensurium af cirkusagtige rytmefigurer og instrumentering udfordrer lytteren fra første anslag på debutpladen ‘Retrograd’.
Der er tale om en kønsforvirret omgang etnologi i lyd orkestreret af de fem hovedmænd i Afenginn. De faste medlemmer er rustet til tænderne med mandoliner, violiner, klarinetter, slagtøj og mere. Alle instrumenter får kærligheden at føle, så fejemøget flyver rundt i krogene. Som om denne armada af instrumenter ikke er nok, får de gennem hele pladen besøg af forskellige gæstemusikere, der giver den på både flygelhorn og skraldofon!? Det borger for en varieret og interessant sammenblanding og fungerer for det meste ganske upåklageligt.
Samlet set er der lige dele elementer af ‘Tryllefløjten’ og Under Byen godt blandet op med en sprudlende opfindsomhed og entusiasme i sammenspillet. Det går kort sagt over stok og sten, selv i de tilbagelænede kompositioner. Det nærmest vi kommer på at artsbestemme Afenginn må være at drage paralleller til norske Trio Troika eller svenske La musica – dog uden vokal.
For at få størst mulig nydelse må tilgangen til denne plade nødvendigvis være en vis portion nysgerrighed og ikke mindst vidde musikalske horisonter i tilhøreren.