Cinque Cento
Cinque Cento er navnet på en lille, meget hyggelig og rund model af Fiat 500, der havde sin storhedstid mange år før lounge var en masseproduceret metervare, og i 2003 blev det også navnet på en artist fra det popelektoniske, Tromsø-placerede label Beatservice.
Bag aliaset står norske Thomas D. Nicholson, der på sit andet album, ‘Lake Shore Drive’, tager lytteren med på lidt grå og farveløs køretur rundt til forskellige meget afdæmpede og nogle gange næsten collageprægede destinationer i hans musikalske univers.
Det er en ok tur, hvis man har andet at give sig til imens. Men manglen på variation og nytænkning, gør det svært at overbevise sig selv om, at ‘Lake Shore Drive’ nogen sinde bliver andet end gråt tapet i højtaleren, der godt nok ikke generer nogen – men heller ikke begejstrer.
Cinque Cento er køligt knitrende samples sammenkørt med en ret organisk groove-lyd tilsat lidt lys kvindevokal på toppen, der ender et sted mellem afdæmpet nujazz og grå downbeat lounge. ‘Lake Shore Drive’ er på alle måder et meget harmløst album at have roterende i cd-skuffen, men i forhold til de mange norske kollegaer i genren markerer det sig ikke: Ikke så originalt som Röyksopp, ikke så groovy som Ralph Meyers, ikke kækt som Bobby Hughes Combination – og heller ikke rigtigt noget andet. Og det er det, der er problemet.