Tori Amos
Det ottende studiealbum fra den særegne lyriker og pianist, tegner, med vanligt sikker hånd, et intimt og til tider ængstende univers, hvori der med relativt få midler blotlægges hemmelighedsfulde og feminine afkroge.
På ‘The Beekeeper’ prøver Amos kræfter med forskellige nye elementer. Der er de afrikanske trommer, som er næsten umærkelige og dermed ganske uskadelige, mens forsøgene med et lidt poppet og gospelinspireret kor, forfladiger det samlede udtryk. Det høres blandt andet på ‘Sweet the Sting’; et ellers virkelig velskrevet nummer, som fremstår generisk og næsten for lyttervenligt. Introduktionen af et hysterisk Hammondorgel på flere numre, samt Damien Rice som 2. vokal på ‘The Power of Orange Knickers’, er derimod meget velvalgt.
De skæve akkorder og ditto vokalharmonier, kombineret med Amos’ altid interessante, lyriske dybde, samler alt i alt pladens 19 numre til en vellydende og helstøbt oplevelse, der lader fornemmelsen af en underliggende sjælelig mislyd hænge i luften. Vellyden lider dog under en forsvindende lille variationsbredde, der lader en del af numrene flyde sammen til et lettere homogent lydtapet, der vel at mærke er behageligt nok, men som nok næppe var intentionen fra kunstnerens side.