Baal
Danske Baal fik anmeldere og rigtig mange lyttere til at rette ørerne ud, da de i 1995 udgav debuten ‘Sensorama’. Bertolt Brecht og David Bowie var som samlet i denne gruppe, ikke mindst i sanger Bjørn Fjæstads vokal, der har dybde og påtrængenhed som få andre danske stemmer.
Efter ti års intellektuel omgang med rockmusik pakket ind i teaterverdens både indre og ydre kulisser, har københavnske Baal nu begået fjerde album som et rendyrket rockband uden teatralske virkemidler. Bare lige på og ind til benet.
I stedet er omdrejningspunktet simple, men fængende melodier, der har David Bowie og Lou Reed i en tidlig halvfjerdser-version som gennemgående inspiration. Ikke mindst i singlen ‘Copenhagen Streetlights’ med sin klare melodiske hookline og fremdrift. Det samme er kendetegnet ved titelnummeret samt ‘Honeydropper’, hvor de storslåede strygere og den melodiske guitar giver genklang fra den catchy rockmusiks storhedstid.
Det forstår man nu godt, thi rockmusik med melodisk overskud, omtanke og dramatik har sine rødder i omtalte periode. Og det er en måde at tænke rockmusik på, som Baal har haft stor forståelse for lige fra starten. Langt hen vejen kan Baals sange tilmed bære de store armbevægelser i tekst-universet. Et univers, der selv i sangtitler tydeligvis er ment i største alvor omkring emner som politik, krig og naturligvis kærligheden i egen høje person.
Det gør Baal til et af de danske bands, der vitterligt ønsker at se ud over egen næsetip. Og som på ‘Do You Come With Special Features?’ oftest evner det. Om end ikke altid med største musikalske originalitet, så i det tematiske univers, bandet bygger op omkring sig selv med både større og mindre armbevægelser.