Gartner
Seks forfattere, blandt andre Jeppe Brixvold, Janus Kodal og Nicolaj Stochholm, tog -sammen med en flok legelystne musikere – i løbet af vinteren 04/05 imod den elektroniske kunstner Jakob Andres Mencks invitation til at arbejde videre med en række af hans kompositioner. Ordene skulle intimflettes med musikken, og det blev de i så høj grad, at det kun kan komme bag på en, at mange elementer og strukturer er opstået ved ren improvisation.
Registeret spænder udtryksmæssigt over sfærisk ambient, ulden kælder-house og en fortættet omgang beats, der ikke sådan lige hopper ned i den første og bedste kasse, men nærmest som i en febertåge flimrer rundt et sted i nærheden af trance. Genrer, der umiddelbart varsler et infamt og altdominerende lydniveau, men som i dette tilfælde er intet mindre end perfekt afstemt efter forfatternes retorik. Denne sublime balancekunst virker lidt spøjs i starten, vag og umotiveret endda, men efter adskillige gennemlytninger går det op for en, hvor godt det fungerer. Og hvor visionært det i bund og grund opfører sig.
Forfatternes tekster og oplæsning er i det store hele en pæn perlerække. Hver især har de et godt øre for rytme og indlevelse, og kommer helt og aldeles ubesværet fra det. Men skal man fremhæve nogen, må det være Jeppe Brixvold, der nærmest sukkende vikler sig ind i musikkens sporadiske højdedrag og afgrunde. Eller Lars Frost, der måske ikke trækker vejret så ofte som andre mennesker, men som er i stand til at gøre digtet en klangflade i sig selv.
Jazz har med sine intellektuelle egenskaber altid været en oplagt musikalsk partner til poesi. Men trods et ægteskab, der på nuværende tidspunkt må nærme sig et diamant-bryllup, så må man erkende, at der har sneget sig en lige så oplagt elsker ind i billedet: den listige frk. Electronica. Og skulle man være i tvivl om hendes evner på poesiens lagener, så lyt til det danske projekt Gartner. Sådan lyder et forhold når det bevæger sig fremad.