The Gospel
Man kunne nemt tro, at The Gospel var 30 glade menneskers hyldestsang til højere magter, men så nemt skal man ikke lade sig narre. For i en svensk/dansk kontekst betyder The Gospel rock fra den tunge gamle skole med en energisk kvindelig sangerinde som omdrejningspunkt.
Producer Tore Johansson (The Cardigans og Franz Ferdinand) og Kira Skov (Kira & The Kindred Spirits) har mødt hinanden i et studie i Malmö, og ud af det er kommet et såkaldt sideprojekt, hvor de sammen har prøvet kræfter med hinandens musikalske begavelser.
Det der gør projektet interessant er, når man glimtvis bliver præsenteret for blues-inspirerede passager, hvor musikken legende udfordrer Kira Skovs altoverskyggende stemme, så der opstår en slags musikalsk ligevægt. Og på samme måde fungerer de iørefaldende referencer tilbage til start 70’ernes rocklandskaber ganske glimrende.
Og nok er teksterne mørke på den rigtig rockagtige måde, som eksempelvis strofen »I’m gonna eat your cancer baby«, men samtidig bliver de også himmelråbende klichéfyldte. Det er lidt svært at sluge sætninger som »I’m not gonna ride your horses« og det evindelige engelsk/amerikanske ordspil om udtalen af ‘potato’ og ‘tomato’.
Rockmaskinen går i gang, og man er for så vidt i godt selskab med The Gospel, for maskinen er produktionsmæssigt velsmurt. Men der er for mange uovervejede og uambitiøse numre, og derfor bliver det en noget ujævn affære.
Det forlyder, at ‘Faith’ er første kapitel i en trilogi, hvor parret Skov/Johansson vil begave verden med deres talenter. Man kan dog i sit stille håbe, at de inden næste kapitel prøver at udfordre sig selv og genren en smule mere, og skubber sig selv ud over den grænse, hvor det forventelige stopper – for de har jo mulighederne.