Circlesquare

Hos Circlesquare har maskinerne magten selvom manden bag enmandsprojektet hedder Jeremy Shaw, er fra Vancouver, og har albumdebuten ‘Pre-Earthquake Anthem’ fra 2004 på visitkortet.

Shaws kompositioner består af repetitive melodistykker, der tilmed udgør et tilbagevendende grundtema i flere af de otte nye skæringer, hvilket også aflæses tydeligt af titlerne ‘Fight Sounds Part 1’, ‘2A’, ‘2B’, ‘2C’, ‘2D’ og ‘3’.

Alle kompositioner er skabt på en sprød elektronisk bund, der (bevidst eller ubevidst) fjerner ethvert organisk eller menneskeligt livstegn bagved teknologien. I stedet er apparaterne sat på automatpilot med diverse syntetiske guitar-riffs, piano-figurer, march-agtige trommer eller små Commodore 64-agtige effekter. Enkelte skæringer tager et forsigtigt tilløb til et egentligt sangskrivningsmæssigt forløb, men fortryder på halvvejen og kører i stedet i ring.

Som i Terminator-trilogien har de moderne maskiner i den grad taget over, og selv Shaw besynger dommedag med sin følelsesløse droide-stemme, der overvejende reciterer korte, dunkle tekststykker, der konstant gentages igen og igen – så som “Baby turn the lights down, this is strictly fight sounds” og “Tell your good friends you’re gonna leave them”.

Trods EP’ens håndfaste titel er der ikke meget slagkraft hverken i indspilningen eller udførelsen af ‘Fight Sounds’. Og det konforme, maskinelle sortsyn bliver efterhånden så tungt og trist, at man blot håber på, at Arnold Schwarzenegger vender tilbage i sin glansrolle og hjælper til i slåskampen mod maskinerne og fjerner Circlesquares tunge byrde – eller bare skifter CD.

Circlesquare. 'Fight Sounds EP'. Ep. Output Recordings/VME.
Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af