Gotan Project
I 2001 gav fransk-argentinske Gotan Project tangoen en reel renæssance og bragte den flere hundrede år gamle dans ind i det 21. århundrede ved hjælp af en elegant blanding af tradition og teknologi. Fem år efter ‘La Revancha del Tango’ byder det parisiske pladeprojekt atter op til dans med deres andet udspil, der ligesom det første indeholder levende, latinsk lounge og teatralsk tango tilsat energisk elektronik og sørgmodig spansk skønsang.
Trioen tager udgangspunkt i en jazzet, sydamerikansk sound, men de svævende stemningsbilleder holdes nede af taktfaste trommemaskiner, der både sætter tempoet og temperamentet i vejret på flere af skæringerne – især singlen ‘Diferente’ når samme house-højder som hittet ‘Triptico’ fra debuten.
Klassisk for genren er bandoneónen – en særlig type harmonika – forrest i lydbilledet, der er overvejende organisk, men dog også fremviser glidende grooves, argentinsk rap og Kraftwerk-inspireret robot-retorik i en charmerende cocktail.
Amerikanske Calexico medvirker på den forførende ‘Amor Porteño’, der trækker tæppet til side og sætter ballet i gang med stor dramatik, når gæstesangerinden Cristina Vilallongas sensuelle stemme smyger sig rundt om instrumenternes mådeholdne melodi i en hyldest til lokalbefolkningen i Buenos Aires.
Selv om tangotechnoen ikke er ligeså forfriskende som første gang, er der langt hen ad vejen stadig opfindsomhed og originalitet i udtrykket. Gotan Project har med andre ord igen fundet danseskoene frem, og dermed er der længe til den sidste tango i Paris – heldigvis.