Diverse kunstnere
Hyldest-albummet tilegnet producerlegenden Joe Meek sætter den højeste standard for, hvad danske kunstnere kan, når de lader hånt om popjanteloven. Hvornår har man sidst hørt Buddy Holly, gansterguitar, en genopstanden Torben Lendager og strømme af twangy skøjtehalspop mødes i en rundkørsel?
Joe Meek, der skød sin husvært og tog livet af sig selv den 3. februar 1967, bliver støvet af, så hans meritter fra 1958-64 får helt nyt liv. Det er Johnny Stage (Martin Hall, Nanna, Sort Sol), der her producerer for sit eget Vinyl-label og trykker den af på guitar på størstedelen af albummets 19 numre.
Salem-sangeren Mikkel Risbjergs version af ‘Johnny Remember Me’ åbner prægtigt, men mest overraskende er operasanger Edith Guillaumes transseksuelle håndtering af ‘Monster in Black Tights’ – et happy-go-lucky scoop. Torben Lendager & The Silverrockets sparker The Honneycomb’ 64’er-hit ‘Have I the Right’ hjem med frydefuld Walkers-konsekvens, mens Aud Wilken tager over med underbar tysk swung på ‘Hab ich das Recht’.
Med uovertruffen 60’er-poptæft leverer Keld Heick ‘Angela Jones’, så man bare må kramme den første den bedste kvinde man møder på sin vej. Med en slow weltschmerz gør Powersolo ‘Love Is Strange’ til deres helt eget bud på kærlighedens rugende mysterium. Selv instrumentalversioner af The Outlaws’ 61’er-hit ‘Husky Team’ med Nils Henriksen og Stage på guitar og Master Fatman og Co.’s version af ‘Telstar’, Joe Meeks bedst kendte indsats, sidder lige i skabet. Her er skiven til popsvinet i enhver.