Speaker Bite Me

Der er ikke mange rester tilbage af den støjrock som danske Speaker Bite Me markerede sig som både bastante og elegante eksponenter for i 90’erne. På kvartettens første plade siden 2001 er tonerne anderledes mangfoldige, og selvom københavnerne bestemt aldrig har decideret leflet for lytteren, så er comeback-albummet på mange måder deres mest udfordrende og samtidig mest tilfredsstillende plade til dato.

‘Belle de Boskoop’ er med sine skabede og stramt-pumpede rytmer ikke tusinde mil fra r’n’b/pornopop á la Aguilera og Stefani, selvfølgelig med et tvist af Speaker Bite Mes patenterede egenrådighed. ‘War Is Over’ er rig på luftig, svimmel atmosfære og noget af det mest hjertevarmende gruppen har lavet .

I ‘Landscapes Can Move Them Selves’ forvandles æggende, cool distance til en spooky udtoning og overgang til Pete Seegers ‘Where Have All the Flowers Gone’, som så bliver til en hot, opdateret protestsang.

Kunne man tænke sig at høre landets mest underspillet overlegne rytmesektion så lyt til den fremragende ‘Bongo Bizarre’ gentagne gange. Og som altid finder Signe Høirup Wille-Jørgensen og Martin Ryums vokalsamarbejde et væld af udtryk og tilføjer pladen en spændstighed og variation, der sikrer nærværet i det smagfulde lydbillede.

‘Action Painting’ er i ordets egentlige forstand en alternativ plade og lægger sig ét eller andet sted mellem rock, pop og avantgarde. Præcist hvor er svært at sige, men det er just dét, der gør det så spændende.

Speaker Bite Me. 'Action Painting'. Album. Morningside/Playground.
Sponsoreret indhold
Features

Gå ikke glip af