Korn
Hvis man kigger på fakta er der meget, der taler for, at det ottende studiealbum fra nu-metal-fædrene burde være en skuffelse. Korn er med trommeslager David Silveiras pause fra bandet reduceret til en trio, Forsanger Jonathan Davis blev sidste år ramt af en livstruende blodsygdom, og så skal vi ikke mindst helt tilbage til ‘Issues’ fra 1999 for at finde det sidste rigtigt interessante album fra Korns hånd. Men overraskende nok er ‘Untitled’ ikke bare et stærkt album, men en reel revitalisering af Bakersfield-gruppen.
Ligesom på forgængeren ‘See You On The Other Side’ har Korn valgt at arbejde sammen med producerteamet The Matrix og Nine Inch Nails-produceren Atticus Ross. Den helt store forskel er dog, at Atticus Ross er den overskyggende kreative kraft bag produktionen på ‘Untitled’. Og det giver en verden til forskel. Væk er den meget radiovenlige tone, der prægede The Matrix’s arbejde, til fordel for et voldsomt eksperimenterende, gotisk og psykedelisk univers. Innovationsgraden og detaljerigdommen er helt enorm, og produktionen er lige så revolutionerende og visionær for kontemporær metal som Beach Boys’ ‘Pet Sounds’ var for 60’ernes popmusik.
Heldigvis holder sangskrivningen et langt stykke af vejen mål med produktionen. De arketypiske Korn-stilelementer, der efterhånden var begyndt at virke forældede og stereotype, er kommet en tur igennem den postmoderne vridemaskine, og selvom kvaliteten dykker et par steder, så bliver man både udfordret og underholdt på turen gennem Korns dunkle og sære fantasmagori.