Okkervil River
Året har hidtil budt på mange gode album fra det nordamerikanske kontinent, og nu byder sensommeren så på endnu et mesterligt album fra et af staternes største åbenbaringer inden for rock med indlevelse. Okkervil River er tilbage med opfølgningen til 2005’s kritikerroste ‘Black Sheep Boy’. Et album, som for alvor leverede et velfortjent gennembrud i hjemlandet blandt fans af rock’n’country. Eller americana, om du vil.
På ‘The Stage Names’ springer sangskriver og sanger Will Sheff ud i konceptalbumets svære kunst med ni sange om forskelle mellem iscenesættelsens banaliteter og virkelighedens kompleksiteter. Her viser Sheff igen sin styrke: evnen til at skrive sange med en formidabel rigdom i det melodiske materiale, som forenes med en ligeledes formidabel lyrisk fortælleevne, og leveres med personlighed i stemmen. Det er beatlyrik, som efter seks album bliver ved at imponere.
Det samme gør det syv personer store orkesters solide beherskelse af 60’er-inspireret soul- og popmusik, der på ‘The Stage Names’ har skubbet de tidligere albums country-inspiration ud på sidelinjen. Sådan udvider Okkervil River sine musikalske virkemidler til et stadie, ikke mange andre bands formår at nærme sig. Alt sammen gør det albummet til endnu et hovedværk i Okkervil Rivers katalog af fremragende album og bestemt allerede et af årets bedste.