Revoltage – rocket rabalder-rap
Det var tæt på afslutningen af Revoltages koncert, at rapperen Svend Opiden selv satte nogle ironiske, men velvalgte ord på oplevelsen: »Nå, er der for meget elguitar? For meget spade til en hiphop-koncert?« Sådan lød stikpillen til det sporadisk klappende publikum, som 40 minutter forinden havde set gruppen entrere med liveband og korsangerinde.
Og ja, der var for meget elguitar. Og ja, der var også for meget spade af en hiphop-koncert at være. Ikke fordi guitaren ikke hører hjemme i hiphop, men ganske enkelt fordi den fyldte for meget. Og fordi formålet med den (og resten af livebandet) i både idé og udførelse, hverken var originalt eller særlig velspillet.
Det klassiske rockinstrument er også akilleshælen på den københavnske trios debutalbum ‘Kaos i myldretiden’. Men hvor den i studiet får kvalificeret modspil af bragende beats og syrlige synths, der skaber fin intensitet, så skabte den på scenen et rocket rabalder, der skabte en vis distance til hiphop-festivalen Aarhus Took Its bevidste publikum.
Druk-singlen ’24 timer’ og revolutionshymnen ‘Viva la Revoltage’ fik da en del hænder i vejret, og da Per Vers trådte frem til to gæstenumre, var vi faktisk tæt på et højdepunkt. Men det kunne ikke fjerne følelsen af, at det aldrig blev den fest, som deres fantasifulde og underholdende samtids-rap lægger op til.