Jakob Skøtt, Rasmus Rasmussen, Jonas Munk
Jakob Skøtt, Rasmus Rasmussen og Jonas Munk er i electronica-kredse bedre kendt under aliaserne Syntaks, Aerosol og Manual. På dette sammenskudsgilde minder de os om, at elektronisk musik lyder bedre spillet på instrumenter frem for på laptop. Og på coveret til det delikat indpakkede album har fotografen været nødt til at eksponere flere billeder oveni hinanden med spøgelsesagtige effekter for at illustrere hele instrumentparken, der blev anvendt til at skabe denne live studieindspilning.
Albummet har dog ikke live-lyd som sådan, men energien fra live-konceptet er tydeligt i de boblende, repetitive toner, der tegner overfladen af en kosmisk rejse. For kosmisk er den. Delt op i tre sektioner af to numre med først en ambient, lurende entré, fulgt op en eventyrlysten sindsrejse viser de deres respekt for nogle af elektroniske musiks pionerer på den tyske krautrockscene i sen-60’erne og frem, som tidligt udforskede synthesizerens muligheder i samspil med elektriske instrumenter.
En stille fremdrift, der skiftevis er af- og tiltagende i styrke, gennemsyrer albummet lige fra de første atmosfærefyldte lydvidder, til støjen midtvejs, der er trykket flad, så den fylder hele sendefladen, med et musikhistorisk stop i slut-80’ernes shoegazer, til sidste nummers 24 minutter minimalistiske bulderbrus af klokkeklare toner. Det er ikke en romantisering af den tidlige elektroniske musik, snarere en moderne hyldest, og den danske efterårsmuld er åbenbart ikke gået i hi endnu, siden en så frostklar blomst kan skyde.