Håkan Hellström – meget gammelt og lidt nyt
Håkan Hellström er præcis som Håkan Hellström skal være, da han træder på scenen i Pumpehuset. I sin smalle læderjakke, hvide undertrøje, snævre jeans og kasket bærer han en klassisk Håkan’sk uniform, der ikke synes at forandre sig synderligt som årene går. Og som efterhånden er blevet så stor en del af brandet Håkan Hellström, at en hel gruppe unge knægte fra hinsidans havde valgt at klæde sig ud præcist som idolet på scenen.
Med den nypressede ‘För Sent För Edelweiss’ i lasten lagde Göteborgs egen popmatros fra kaj med ‘Tro och tvivel’, der på charmerende vis opsummerer årene, der er gået, fra han som ung knægt væltede rundt i hjembyens gader til i dag, hvor han efter fem albums og masser af succes er blevet institutionaliseret som en fast og meget respekteret del af svensk musikliv.
Men selvom Håkan er blevet ældre, og han nu også selv er begyndt at reflektere over det, så synes det dog ikke at have den mindste indflydelse på den imponerende energiudladning, han fortsat pumper ud over scenen. Og allerede efter åbneren ‘ramlar’ Håkan og hans egen udgave af et E Street Band energisk videre og griber godt fat i bagkatalogets mængder af hits.
Således bød koncerten også på godter som ‘Känn ingen sorg för mig Göteborg’, ‘Kom igen Lena’, ‘En midsommarnattsdröm” og en fin og meget skrabet version af ‘Nu kan du få mig så let’. Men til trods for nostalgiens varmende omfavnelse ved genhøret med disse sange ville det dog have været på sin plads at præsentere et større udvalg af det nye materiale. Blot fire numre fandt plads på aftenens setliste.