Bear in Heaven
‘Double Dragon’. Det gamle computerspil dukkede op i mit hoved, da jeg første gang fordybede mig i Bear in Heavens nye plade. Dele af ‘Beast Rest Forth Mouth’ dragede mig nemlig ind i en verden, hvor man i en pastelfarvet top med opretstående cylinder-hår flyvesparker sig gennem en uendeligt lang storbygade.
Det kom til mig, fordi albummet er tonerne af en pixeleret fremtid, som man drømmer sig frem til den foran spillehallens arkade-maskiner. Den bliver formet af de systematiske synth-pads og deres tørre nærvær sammen med det altid vedholdende beat.
Forsangeren er ungdommeligt utøjlet i de stramme, instrumentale rammer, der mestendels er udgjort af synthesizere. Han minder om en ung, Superheroes-æra Thomas Troelsen, som man især hører det på single-udspillet ‘Lovesick Teenagers’.
Titlen på pladen ‘Beast Rest Forth Mouth’ er en kryptisk reference til ‘east, west, north, south’, men det er ikke et ondt varsel om en ufokuseret plade. For med rank ryg og dynamik udfører Bear in Heaven deres skæve popmelodier, så de bobler fra kontraststykker til eksploderende omkvæd og til sidst klynger sig til lytteren. Så jeg bagefter føler mig gennembanket som en bandit i ‘Double Dragon’.