Peter Broderick
Man kan ikke undgå at blive imponeret af Peter Brodericks cv. I en alder af blot 23 har han udgivet en række fremragende album med instrumental kompositionsmusik, ageret sessionmusiker for M. Ward og Delorean, og så har han minsandten også haft tid til at tilføre Efterklangs koncerter lidt ekstra kolorit. Ja, Peter Broderick er i sandhed en vaskeægte musikalsk multibegavelse.
Nu har det unge, amerikanske stjerneskud endnu engang vovet sig ind i studiet, og resultatet er et minialbum bestående af syv nye kompositioner, der har fået titlen ‘How They Are’. Musikken er herligt spartansk og minimalistisk. Der gives ikke plads til nogen former for overflødige ornamenter, og instrumentsammensætningen tæller udelukkende klaver, guitar og vokal. Men Broderick gebærder sig fornemt i disse rå og usødede omgivelser. Klaveranslagene er bløde og velafmålte, guitaren klinger stemningsfuldt i lydbilledet, og vokalen luller blidt lytteren ind i en sær, eftertænksom sindstilstand.
Peter Broderick præsenterer sig kort og godt som en fabelagtig komponist på sit nye udspil. Men også som en økonomiens mester. For til trods for sin nærmest skeletagtige fremtoning er musikken ualmindelig moden og gennembearbejdet. ‘How They Are’ er med andre ord et ganske charmerende bekendtskab, og selv om Broderick undertiden døjer med en noget søgt tekstskrivning, ser fremtiden nu alligevel overordentlig lys ud for Efterklangs talentfulde turnémakker.