Das Racist

‘Relax’ er årets mest ventede album for undertegnede, men jeg havde samtidig en forventning om, at musiksiden ikke ville holde niveauet fra rapgruppens to suveræne mixtapes, når nu der ikke længere kan samples gratis.

På trods af numre som ‘Michael Jackson’ og ‘Shut Up Man’ med El-P i topform, så når ‘Relax’ da heller ikke de to mixtapes. Et par, ikke kedelige, men mindre underholdende skæringer som ‘Brand New Dance’ og ‘Celebration’ skuffer, mens den stærke ‘Swate’ fra februar desværre ikke fandt vej til debutalbummet.

Men så er det heller ikke værre, for med blandt andre Diplo til at producere er savnet af store samples minimeret. Medrivende Bollywood-horn, stenet elguitar, røvrystende beats og alskens fløjtelyde får en tur i blenderen og lægger bund til eksperimenterende sample-, cut- og pitcheffekter og evigfascinerende lyrik.

Hvad der umiddelbart lyder som fjollede associationsrim og en weird fascination af Google dækker over en skattekiste af kulturelle referencer. Nogle præcis lige så tåbelige som de lyder, andre med noget mere substans end den skæve indpakning ellers giver indtryk af. Derfor bliver albummet en opdagelsesrejse udi lyrik og rim i verdensklasse, når ironi bygger bro mellem referencerne til både popkultur og finkultur.

Kool A.D. og især Heems er forrygende rappere og kan få det værste volapyk til at lyde både akademisk og gravalvorligt. Et rocket beat, koklokker og hipsterrap går eksempelvis op i en højere enhed på ‘Selena’ med det entusiastiske jubelråb »Yeeeaaah Shabba Shabba Shabba Ranks«.

Das Racist. 'Relax'. Album. Greedhead.
Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af