Emile Sandé

Som 23-årig har britiske Emeli Sandé allerede leveret hits som sangskriver til stjerner som Tinie Tempah, Leona Lewis og Cheryl Cole. Nu er Sandé på banen med sin debutplade, hvor hun prøver at springe ud af skriverskabet som forførende soul-diva.

Her i landet hitter den unge skønhed i øjeblikket med det breakbeat-eksotiske og Massive Attack-klingende nummer ’Heaven’, som også er den største oplevelse på albummet sammen med soulsmaskeren ’Daddy’, hvor Sandé er lækkert poppet på den groovy måde. Her underbygger de skæve trommebeats sangerindens kærlighed for klassiske klaverballader.

Med soveværelsesmystik, stearinlys og nattemulm sværmer Sandé flirtende om det elskede piano på numre som ’Where I Sleep’ og ’Read All About It (Part III)’ og faktisk hele resten af albummet. Men her mister Sandé desværre sin soulede sexappeal, og numrene kommer i stedet ud som søvndyssende og irriterende kedelige ballader, der alle kredser om kærlighedens evige cyklus.

Emeli Sandé har en stor stemme. Men ak, der er ingen kant. Og de fleste sange kunne ligeså godt være sunget af Leona Lewis eller Alicia Keys, der virker som store forbilleder for den unge sangskriver. Og her understreger jeg sangskriver, for Sandé burde måske have serveret sangene for netop Keys eller Lewis. Det havde givet numrene det ekstra samt et vokalmæssigt overskud, som Sandé ikke selv helt formår at formidle.

Emile Sandé. 'Our Version of Events'. Album. EMI.
Fejl: Argumentet 'posts' er ikke sendt med