Father John Misty
Ud fra skyggerne af en tung depressionstilstand er trådt en ny, mere ærlig og omvendt Joshua Tillman. Dertil kan man kun sige »amen brother!«.
Sammenlignet med de mange melankolske og ofte tyste plader som Tillman udgav i en lind strøm, både før og under sin tjans som trommeslager hos Fleet Foxes, er her tale om en omvendelse af kaliber – personligt såvel som musikalsk.
Med nyfunden energi, himmelsk kor, klap, fodtramp og uovertruffen gavmildhed åbner Tillman denne sexede sag af et soloalbum på ’Funtimes In Babylon’ med en hyldest til det profane liv, hvor der er no tomorrow. ’Nancy From Now On’ er en delikat nydelse, Jens Lekman’sk af både kaliber og sind, med sine upbeat disco-klingende trommer og ypperlige produktion. Førstesinglen ’Hollywood Forever Cemetery Sings’ vil med sløvt og rettidigt omhu snige ind på dig, og dens hule trommer og tørre riff vil ikke forlade dig, før den har toppet din liste for årets sange i 2012. På ‘I Long To See Your Arms Around Me’ kan man næsten smage Fleet Foxes, alt imens det eneste negative man kan få over sine læber om den magiske ‘Son of the Ladiesman’ er, at nummeret har alt for få omkvæd.
Læs anmeldelse: J. Tillman ‘Year in the Kingdom’
Den lækre produktion, de euforiserede tekster, Tillmans uovertrufne vokal og sansen for den melodiske detalje gør, at albummet holder niveauet af et moderne mesterværk næsten hele vejen. Cirka to tredjedele inde virker den genopståede ladiesman desværre for festtræt til at kunne servere et helt ét af slagsen. Men dette til trods er Joshua Tillman stadig min første forårsforelskelse i år.